A- A+
Φρενάρουν οικοδομή και αγορά αυτοκινήτου - Τι δείχνουν τα στοιχεία για το 2019

Επιβραδυντικά κινούνται οι αγορές της οικοδομής και του αυτοκινήτου, οι οποίες εμφανίζουν σημάδια κόπωσης στο πρώτο μισό του 2019.

Από τη μία πλευρά καταγράφεται μία μείωση στον αριθμό των τ.μ. που κτίζονται, ενώ η αγορά των ΙΧ μετά από πολλά χρόνια ισχυρής ανάκαμψης τρέχει με πολύ χαμηλότερους ρυθμούς.

Οι λόγοι της επιβράδυνσης

Από τη μία πλευρά στον τομέα της ανάπτυξης ακινήτων τους πρώτους μήνες του 2019 σημειώνεται πτώση στις νέες επιφάνειες που δημιουργούνται, όπως αυτές αποτυπώνονται στις οικοδομικές άδειες.

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται σε συγκυριακούς λόγους, καθώς ενδεχομένως κάποιοι κατασκευαστές να ανέμεναν το αποτέλεσμα των τελευταίων εκλογών για να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους.

Εξάλλου, τα στοιχεία δείχνουν ότι πτώση καταγράφεται στις περισσότερες πλην Αττικής τουριστικές περιοχές, εξέλιξη που είναι πιθανό να συνδέεται με τον κορεσμό των αγορών αυτών, μετά από αρκετά χρόνια ανάπτυξης.

Από την άλλη, στην αγορά των αυτοκινήτων η δυναμική που είχε αναπτυχθεί στηριζόταν κατά βάση στην ανάπτυξη του τουρισμού και στις νέες αγορές από εταιρείες ενοικιάσεων.

Ωστόσο εφέτος οι αφίξεις παρουσιάζουν σταθεροποιητικές τάσεις, ενώ είναι πιθανό να μη χρειάζεται περαιτέρω ανανέωση του στόλου στον κλάδο, μετά τις αγορές των προηγούμενων ετών.

Τα αναλυτικά στοιχεία

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου του 2019, η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα στη χώρα αυξήθηκε κατά 0,1% σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2018 με βάση τον αριθμό των εκδοθεισών οικοδομικών αδειών.

Ωστόσο, μειώθηκε κατά 11,9% ως προς την επιφάνεια και κατά 9,0% σε όρους όγκου οικοδομικής δραστηριότητας.

Αναλυτικότερα, εκδόθηκαν 5.692 άδειες οικοδομής, οι οποίες αντιστοιχούν σε 1.077,7 χιλ. τετραγωνικά μέτρα και 4.602,4 χιλ. κυβικά μέτρα.

Οι άδειες ανά περιφέρεια

Από τις 13 Περιφέρειες της χώρας, θετική ετήσια μεταβολή, σε όρους όγκου οικοδομικής δραστηριότητας, σημείωσαν εκείνες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (89,0%), της Αττικής (14,9%), της Κρήτης (9,5%) και της Θεσσαλίας (1,9%).

Στις υπόλοιπες Περιφέρειες καταγράφηκαν αρνητικές ετήσιες μεταβολές, με σημαντικότερες εκείνες των Ιονίων Νήσων (-51,3%), της Πελοποννήσου (-40,6%) και της Δυτικής Μακεδονίας (-37,6%).

Επιπλέον, από τις 5.692 νέες άδειες, σχεδόν οι μισές (47,5%) εκδόθηκαν στις περιφέρειες Αττικής (1.256), Κεντρικής Μακεδονίας (856) και Νοτίου Αιγαίου (592).

Πωλήσεις νέων Επιβατικών Αυτοκινήτων

Στον αντίποδα, οι νέες χορηγούμενες άδειες κυκλοφορίας ΙΧ επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 0,5% τον Ιούλιο του 2019, σε ετήσια βάση, ενώ τον Ιούλιο του 2018 είχε σημειωθεί άνοδος κατά 19,9% συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2017.

Το πρώτο επτάμηνο του 2019, οι χορηγούμενες άδειες αυξήθηκαν κατά 8,0% σε σχέση με το πρώτο επτάμηνο του 2018, σημαντικά χαμηλότερα, ωστόσο, έναντι της αντίστοιχης περυσινής ανόδου (30,4%).

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου πωλήθηκαν συνολικά 118,1 χιλιάδες επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 74,3 χιλιάδες ήταν καινούρια και τα 43,8 χιλιάδες μεταχειρισμένα.

Παρόλο που περίπου τα 3/5 των πωλούμενων αυτοκινήτων ήταν καινούρια και το 2/5 μεταχειρισμένα, ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων των μεταχειρισμένων (15,2%) ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των καινούριων αυτοκινήτων (4,1%).

Οι πωλήσεις ανά μάρκα

Σχετικά με τις πωλήσεις καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων ανά εμπορικό σήμα κατά το ίδιο διάστημα, το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Toyota (10,5%) και ακολουθούν η Peugeot (9,3%), η Volkswagen (8,0%), η Fiat (7,9%), η Hyundai (7,3%), η Opel (7,2%) και η Suzuki (6,7%).

Συγκεκριμένα:

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Παρουσίαση στοιχείων: Alpha Bank