A- A+
Καύσιμα: Πώς οι φόροι «τρώνε» τις μειώσεις στην τιμή του πετρελαίου - Τα στοιχεία
Μόλις 10% έχει υποχωρήσει η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα από τα μέσα του 2014 έναντι πτώσης 70% στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Γιατί συμβαίνει αυτό.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Καθημερινή», η μέση τιμή της αμόλυβδης το διάστημα 7 Ιουλίου 2014 έως 11 Ιανουαρίου 2016 υποχώρησε σε ποσοστό μόλις 20% και διαμορφώθηκε από 1,714 ευρώ το λίτρο σε 1,371 ευρώ το λίτρο.

Το μεγάλο μέρος των μειώσεων από την πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου το έχουν απορροφήσει οι φόροι, οι οποίοι είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. και σε ό,τι αφορά τις προ φόρων τιμές, που είναι και οι πιο συγκρίσιμες, βρίσκεται στην 11η θέση, ενώ στις μετά από φόρους τιμές κατέχει την 3η υψηλότερη θέση.

Η διαφορά αυτή γίνεται εύκολα αντιληπτή εάν συνυπολογίσει κανείς ότι στην Ελλάδα οι φόροι αντιστοιχούν στο 68% της λιανικής τιμής.

Τι δε φτάνει στην αντλία

Είναι χαρακτηριστικό ότι τους τελευταίους 19 μήνες η μείωση της μέσης τιμής της αμόλυβδης προ φόρων ήταν σχεδόν διπλάσια σε σχέση με την τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής.

Συγκεκριμένα, υποχώρησε σε ποσοστό 38,64% και διαμορφώθηκε από τα 709,53 ευρώ τα χίλια λίτρα στα 435,37 ευρώ τα χίλια λίτρα. Ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση είχε το ίδιο διάστημα η διυλιστηριακή τιμή, που αποτελεί την τιμή βάσης για τη διαμόρφωση της τιμής στην αντλία.

Η διυλιστηριακή τιμή διαμορφώθηκε στις 5 Ιουλίου 2014 σε 0,5880 ευρώ το λίτρο και στις 11 Ιανουαρίου 2016 σε 0,3389 ευρώ το λίτρο, υποχωρώντας κατά 42,36%.

Τι έγινε στην ΕΕ

Το φαινόμενο πάντως δεν είναι μόνον ελληνικό. Αντίστοιχη, σε γενικές γραμμές, είναι η εικόνα που εμφανίζει η εξέλιξη των τιμών στα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Πουθενά στον κόσμο οι τιμές των προϊόντων πετρελαίου (βενζίνη, ντίζελ κίνησης κ.λπ.) δεν ακολουθούν κατά πόδας τη διακύμανση της τιμής του αργού.

Στη διαμόρφωση της τιμής των προϊόντων, εκτός από τον παράγοντα ζήτηση, υπεισέρχονται και άλλοι παράγοντες, όπως το κόστος και τα περιθώρια διύλισης και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου.