A- A+
Visa: Πτώση ρεκόρ της κατανάλωσης στην Ελλάδα στο α΄ τρίμηνο
Τη μεγαλύτερη ετήσια πτώση σε ολόκληρη την ΕΕ σημείωσε στο α΄ τρίμηνο του 2012 η καταναλωτικά δαπάνη στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Visa.

Συγκεκριμένα, στην ελληνική οικονομία πα΄ρατηρείται μία απότομη μείωση της κατανάλωσης, η οποία υπολογίζεται στο -12,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011.

Πρόκειται μακράν για τη χειρότερη επίδοση μεταξύ όλων των χωρών της ΕΕ. Την Ελλάδα ακολουθούν οι υπόλοιπες μνημονιακές χώρες.

Συγκεκριμένα, καταγράφονται συνεχείς μειώσεις της καταναλωτικής δαπάνης τόσο στην Ιρλανδία (-5,1%), όσο και στην Πορτογαλία (-4,1%).

Το βαρόμετρο της Visa

Η καταναλωτική δαπάνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση υποχώρησε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012 σημειώνοντας πτώση 0,2% για τα 27 κράτη-μέλη συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2011.

Παρά το γεγονός ότι η συνολική εικόνα για την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ήταν ενθαρρυντική, σημειώθηκε αύξηση σε δεκαπέντε κράτη-μέλη.

Η μικρή υποχώρηση που κατέγραψε η καταναλωτική δαπάνη το πρώτο τρίμηνο του 2012, επιβεβαίωσε την πτωτική τάση η οποία παρατηρείται από τα μέσα του 2011.

Η χειρότερη επίδοση από το 2009

Η μείωση που καταγράφηκε το πρώτο τρίμηνο, αντιπροσωπεύει τη στασιμότητα που προηγήθηκε, καθώς και τη χαμηλότερη επίδοση για την περιοχή από την εποχή που αναδύθηκε από την ύφεση στα τέλη του 2009.

Τα στοιχεία που αφορούν τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασαν μεικτή εικόνα για την καταναλωτική δαπάνη.

Η Γαλλία κατέγραψε συγκρατημένη αύξηση της τάξεως του 2,0% σε ετήσια βάση, η οποία όμως αντισταθμίστηκε από τις μειώσεις που σημειώθηκαν στη Γερμανία (-1,0 %), στην Ιταλία (-1,2%) και από μια ελάχιστη μείωση στην Αγγλία (-0,1%).

Άνοδος στην Ανατολική Ευρώπη

Η καταναλωτική συμπεριφορά στην Ανατολική Ευρώπη αφήνει χώρο για περισσότερη αισιοδοξία.

Τα ποσοστά αύξησης που σημείωσαν η Λιθουανία και η Σλοβενία ήταν διψήφια, ενώ η Εσθονία, η Λετονία, η Πολωνία και η Σλοβακία σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση των δαπανών των νοικοκυριών.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2012, με εξαίρεση την Λετονία, όλες οι παραπάνω χώρες κατέγραψαν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης συγκριτικά με το προηγούμενο τρίμηνο.

Τι είναι το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο

Το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης της Visa βασίζεται στην πραγματική δαπάνη και όχι σε εκτιμήσεις, ενώ τα δεδομένα προσαρμόζονται ώστε να αντανακλούν τα στοιχεία καρτών Visa, τις προτιμήσεις των καταναλωτών και τον πληθωρισμό.

Σε αντίθεση με άλλους δείκτες ή έρευνες που βασίζονται σε εκτιμήσεις για συγκεκριμένους τομείς, το Βαρόμετρο αντικατοπτρίζει την πραγματική καταναλωτική δαπάνη στην Ε.Ε. λόγω της αυξανόμενης προτίμησης των καταναλωτών για ηλεκτρονικές πληρωμές, δεδομένου ότι στην Ευρώπη €1 στα €7 δαπανάται με τη χρήση προϊόντων της Visa.

Ο Philip Symes, Chief Financial Officer της Visa Europe δήλωσε:

«Παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία των 27 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης κατέγραψαν αύξηση καταναλωτικής δαπάνης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012, η τάση που επικράτησε χαρακτηρίζεται υποχωρητική.

Ένα δεύτερο τρίμηνο χωρίς αύξηση αναδεικνύει τις πιέσεις που δέχονται οι καταναλωτές, ενώ η εικόνα αυτή κρύβει σημαντικές αποκλίσεις στο οικονομικό περιβάλλον των επιμέρους χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης».