A- A+
35 δισ. ευρώ το χρόνο χαλούν οι φίλαθλοι για τις ομάδες τους από άλλες χώρες
Το εκπληκτικό ποσό των 35 δισ. ευρώ για την υποστήριξη ομάδων του εξωτερικού δαπανούν κάθε χρόνο οι φίλαθλοι της νέας γενιάς, σύμφωνα με έρευνα της MasterCard, επίσημου χορηγού του Champions League.

Σε έκθεση της MasterCard και του European Business School (EBS) γίνεται αναφορά σε μια νέα και συνεχώς αυξανόμενη ομάδα φίλων του ποδοσφαίρου, τους «Φιλάθλους Χωρίς Σύνορα».

Είτε ταξιδεύοντας στο εξωτερικό για να δουν από κοντά την αγαπημένη τους ομάδα, είτε πληρώνοντας τα συνδρομητικά κανάλια και αγοράζοντας διάφορα αντικείμενα με το λογότυπο της ομάδας, οι «Φίλαθλοι Χωρίς Σύνορα» δαπανούν συνολικά κάθε χρόνο ποσό ικανό να χρηματοδοτήσει την κατασκευή 100 γηπέδων σαν το Allianz Arena, ή την αγορά 372 παικτών σαν τον Κριστιάνο Ρονάλντο ή 562 παικτών σαν τον Φερνάντο Τόρες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι το ένα τέταρτο των ευρωπαίων πιστών φίλων του ποδοσφαίρου (41 εκατ.) προσδιορίζονται ως «Φίλαθλοι Χωρίς Σύνορα», με τη Barcelona FC να έρχεται πρώτη στις προτιμήσεις τους (29%), και να ακολουθείται από τη Real Μαδρίτης CF (10%) και τη Manchester United FC (8%).

Πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους

Κάθε χρόνο, οι «Φίλαθλοι Χωρίς Σύνορα» ξοδεύουν συνολικά €35 δις (ή αντίστοιχα, 28 δις λίρες Αγγλίας), ως εξής:

• Το ένα πέμπτο του συνολικού ποσού, δηλαδή €7.5 δις, κατευθύνεται στη συνδρομητική τηλεόραση.

• Το 13% της δαπάνης των οπαδών μιας ξένης ομάδας πηγαίνει στην αγορά αναμνηστικών προϊόντων με το σήμα της αγαπημένης τους ομάδας.

• Το 10% της δαπάνης των «Φιλάθλων Χωρίς Σύνορα» καταβάλλεται για την παρακολούθηση κάποιου ποδοσφαιρικού αγώνα από κοντά, ενώ ένα επιπλέον ποσό της τάξης των €2.5 δις κατευθύνεται σε φαγητό, ποτά και άλλες αγορές κατά τη διάρκεια της παραμονής των φιλάθλων στο εξωτερικό.

• Το 6% της δαπάνης γίνεται σε κάποια καφετέρια ή μπαρ όπου υπάρχει η δυνατότητα να παρακολουθούν τους αγώνες που τους ενδιαφέρουν σε γιγαντοοθόνη, ενώ ένα 5% δαπανάται στα συνδρομητικά κανάλια των ίδιων των ομάδων.

• Ένας στους τέσσερις φιλάθλους παρακολουθεί από κοντά αγώνες στο εξωτερικό. Τα ταξίδια και η παραμονή στο εξωτερικό κοστίζουν στους «Φιλάθλους Χωρίς Σύνορα» €8.75δις κάθε χρόνο, το ένα τέταρτο της συνολικής ετήσιας δαπάνης.

• Η συμβολή των «Φιλάθλων Χωρίς Σύνορα» στον τουρισμό είναι θετική. Το ένα τρίτο από αυτούς έχουν κλείσει ένα ταξίδι με αποκλειστικό σκοπό την παρακολούθηση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα ή την επίσκεψη σε κάποιο στάδιο.

Το ένα πέμπτο επιλέγει συνειδητά να συνδυάσει την παρακολούθηση ενός αγώνα με μια μικρή εκδρομή στην πόλη της αγαπημένης του ομάδας, ή εντάσσει κάποιον αγώνα στο πρόγραμμα των κανονικών του διακοπών.

• Συνολικά, οι πόλεις που υποδέχονται τους «Φιλάθλους Χωρίς Σύνορα» για την παρακολούθηση κάποιου αγώνα κερδίζουν περίπου €4.5δις κάθε χρόνο.

Κατηγορίες Φιλάθλων

Η έκθεση υποστηρίζει ότι οι «Φίλαθλοι Χωρίς Σύνορα» χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

Σχεδόν τα δύο τρίτα (60%) του συνόλου των «Φιλάθλων Χωρίς Σύνορα», οι αποκαλούμενοι Highlight Fans, έλκονται από την αγωνιστική ταυτότητα (85%) και τις επιτυχίες του συλλόγου (79%).

Μόλις το 12% του συνόλου των «Φιλάθλων Χωρίς Σύνορα» έλκονται εξαιτίας κάποιου ιδιαίτερου δεσμού με την πόλη της αγαπημένης τους ομάδας (Regional Affinity Fans). Πολλοί από αυτούς (55%) επισκέπτονται τακτικά την περιοχή στην οποία βρίσκεται η ομάδα τους.

Το 11% των «Φιλάθλων Χωρίς Σύνορα» είναι πιστοί οπαδοί μεγάλων παικτών και προπονητών, έτοιμοι να αλλάξουν προτιμήσεις ανάλογα με το που θα καταλήξουν οι αγαπημένοι τους σταρ (Star Followers).

Glo-ball-isation

Ο συντάκτης της έκθεσης, καθηγητής Sascha Schmidt, διευθυντής του Institute for Sports, Business and Society του Πανεπιστημίου EBS στη Γερμανία, επισημαίνει τρείς κυρίαρχες τάσεις σε σχέση με την εξάπλωση του φαινομένου των «Φιλάθλων Χωρίς Σύνορα».

Όπως εξηγεί ο ίδιος «αρχικά, η ευκολία στις μετακινήσεις σε συνδυασμό με τη δυνατότητα πραγματοποίησης προσιτών εκδρομών στο εξωτερικό, σημαίνει ότι οι ξένες ομάδες παύουν να είναι κάτι το απομακρυσμένο για τον φίλαθλο.

Δεύτερον, τα νέα μέσα ενημέρωσης έδωσαν τη δυνατότητα στους φιλάθλους να αποκτούν εύκολη πρόσβαση στα νέα της ομάδας και να γνωρίζονται με φιλάθλους από άλλες χώρες, γεγονός που σημαίνει ότι οι «Φίλαθλοι Χωρίς Σύνορα» αισθάνονται πραγματικά ότι βρίσκονται πιο κοντά στη πορεία της αγαπημένης τους ομάδας.

Τέλος, η ανάδειξη παικτών και προπονητών σε σταρ παγκόσμιου βεληνεκούς έχει καταφέρει να γεφυρώσει τις όποιες διαφορές στη γλώσσα και στην κουλτούρα, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος, φέρνοντας φιλάθλους από διαφορετικές χώρες πιο κοντά».

Σχολιάζοντας τη μελέτη, ο κ. Hany Fam, Πρόεδρος του τομέα Στρατηγικών Συνεργασιών και Ανάπτυξης Αγορών στη MasterCard Europe, ανέφερε τα εξής:

«Η μελέτη της MasterCard εξετάζει τις αλλαγές στη συμπεριφορά των φιλάθλων και στο πώς ο συναισθηματικός δεσμός που αναπτύσσουν με κάποια ομάδα επιδρά στον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουν τα χρήματά τους.

Είναι συναρπαστικό να διαπιστώνουμε ότι οι φίλαθλοι γίνονται οπαδοί μιας ξένης ομάδας ή υιοθετούν άλλους νέους τρόπους, προκειμένου να φτάσουν όσο πιο κοντά μπορούν στον αγώνα και να χαρούν περισσότερες ανεκτίμητες ποδοσφαιρικές στιγμές».