A- A+
Στα 1.000 ευρώ το όριο ευθύνης των καταναλωτών σε απάτες τύπου phishing

Προ των πυλών βρίσκεται η υιοθέτηση ανωτάτων ορίων ως προς την ευθύνη των καταναλωτών σε περίπτωση διενέργειας συναλλαγών με τραπεζικά τους προϊόντα από απατεώνες.

Την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου εκπνέει η περίοδος διαβούλευσης του νομοσχεδίου που διαμορφώνει το νέο πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών και περιορίζει την ενδεχόμενη ζημιά τους σε περιπτώσεις απάτης.

Τα νέα όρια ευθύνης

Με βάση το σχέδιο νόμου, σε περίπτωση παράτυπης χρήσης ενός μέσου πληρωμών, πχ. χρεώσεις σε κάρτα, εμβάσματα μέσω e-banking κτλ, ο καταναλωτής βαρύνεται μέχρι του ποσού των:

- 50 ευρώ σε περίπτωση που δεν υπάρχει αμέλεια ή δόλος

- 1.000 ευρώ εάν διαπιστωθεί βαριά αμέλεια, αλλά όχι δόλος

- Χρεώνεται όλη τη ζημιά ο καταναλωτής εάν διαπιστωθεί δόλος

Σημειώνεται ότι στο σχέδιο νόμου οι αναφορές είναι γενικές και θα πρέπει στις αποφάσεις εφαρμογής που θα εκδοθούν μετά την ψήφισή του να διευκρινιστούν σημαντικές λεπτομέρειες.

Ειδικότερα, θα πρέπει οι έννοιες του δόλου και της αμέλειας να οριστούν με ακρίβεια, ενώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιος θα έχει το βάρος της απόδειξης για το τι συνέβη.

Πραγματικά περιστατικά

Βοήθεια στους καταναλωτές σε περίπτωση που πέσουν θύματα απάτης, εάν δεν βρουν άκρη με την τράπεζα προσφέρει ο Ελληνικός Χρηματοοικονομικός Μεσολαβητής (ΕΧΜ).

Οι υποθέσεις αμφισβήτησης συναλλαγών που φτάνουν σε αυτόν έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη άνοδο από το 2020 έως και σήμερα.

Κατά τη διαμεσολάβηση σε συγκεκριμένες υποθέσεις οι καταναλωτές κατάφεραν να αποζημιωθούν πλήρως από την τράπεζα για χρεώσεις που έγιναν εν αγνοία τους.

Ακκολουθούν δύο πραγματικά περιστατικά:

Περιστατικό 1

Ο παραπονούμενος έλαβε στο κινητό τηλέφωνό του ενημερωτικό μήνυμα από την τράπεζα ότι η πιστωτική κάρτα του ήταν προσωρινά μπλοκαρισμένη για λόγους ασφαλείας.

Αμέσως ήλεγξε τον λογαριασμό της κάρτας του μέσω e-banking και διαπίστωσε ότι είχαν διενεργηθεί εν αγνοία του 12 συναλλαγές, συνολικού ύψους 507 ευρώ, με χρήση της κάρτας του.

Αμφισβήτησε τις ανωτέρω συναλλαγές και απευθύνθηκε στον ΕΧΜ προκειμένου να μεσολαβήσει για την πίστωση του εν λόγω ποσού.

Ο τελευταίος διαβίβασε το θέμα στην τράπεζα, η οποία αφού ολοκλήρωσε την έρευνά της, ικανοποίησε το αίτημά του.



Περιστατικό 2

Ο παραπονούμενος δέχτηκε κλήσεις από το εξωτερικό στο κινητό τηλέφωνό του, καθώς και μηνύματα στην εφαρμογή Viber, που περιείχαν κωδικούς επιβεβαίωσης συναλλαγών από το e-
banking του, τις οποίες δεν είχε πραγματοποιήσει.

Η τράπεζα τον ενημέρωσε ότι είχε παρατηρηθεί προσπάθεια παραβίασης του λογαριασμού του και για λόγους ασφαλείας κλείδωσε προσωρινά τον λογαριασμό του.

Παρά ταύτα, την επόμενη ημέρα επαναλήφθηκαν οι εν λόγω κλήσεις στο κινητό τηλέφωνό του και κατά την επικοινωνία με την εξυπηρέτηση πελατών της τράπεζας ενημερώθηκε ότι είχε αφαιρεθεί από τον λογαριασμό του το ποσό των 2.154 ευρώ.

Προέβη σε αμφισβήτηση της συναλλαγής, χωρίς όμως να λάβει σχετική πληροφόρηση από την τράπεζα.

Η μεσολάβηση του ΕΧΜ είχε ως αποτέλεσμα να επιστραφεί το ανωτέρω ποσό στον λογαριασμό του.