A- A+
Πρόστιμο 250.000 ευρώ σε εταιρεία που χρέωνε πελάτες μοιράζοντας δήθεν δωροεπιταγές σούπερ μάρκετ

Στην επιβολή διοικητικού προστίμου ύψους 250.000 ευρώ στην εταιρεία DIMOCO GREECE Μονοπρόσωπη ΙΚΕ προχώρησε το υπουργείο Ανάπτυξης, για αυθαίρετες χρεώσεις κινητών τηλεφώνων.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), το πρόστιμο επιβλήθηκε επειδή κατά την προώθηση υπηρεσιών της στο διαδίκτυο, απέσπασε την πλασματική συναίνεση των καταναλωτών για την εγγραφή τους σε συνδρομητική υπηρεσία.

Αυτό έγινε, σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, με τη χρήση προσυμπληρωμένων εικονιδίων και με δέλεαρ την παροχή δωροεπιταγών υψηλής αξίας για γνωστές αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Πώς επιβάλλονταν οι χρεώσεις

Συγκεκριμένα, με βάση την ίδια ανακοίνωση, οι χρήστες/καταναλωτές διαμαρτύρονται ότι λαμβάνουν στο κινητό τους τηλέφωνο εν αγνοία τους, χωρίς τη συναίνεσή τους, υπό καθεστώς πολύ μεγάλης πίεσης και αιφνιδιασμού, τηλεφωνικά μηνύματα (SMS).

Αυτά προέρχονται από 5ψήφιους αριθμούς υψηλής χρέωσης και συγκεκριμένα ως επί των πλείστων της αριθμοσειράς 54.

Στις καταγγελίες αναφέρουν ότι, τα εν λόγω μηνύματα πραγματοποιούνται αυτόματα με αποστολή στο κινητό τους τηλεφωνικών μηνυμάτων, χωρίς ωστόσο να έχουν εγγραφεί μέσω ιστοσελίδων για την παροχή υπηρεσιών ΥΠΠ, ή να έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους για τέτοιου είδους ενέργειες.

Επίσης, το ίδιο συμβαίνει και στις συνδρομητικές υπηρεσίες ΥΠΠ, στις οποίες οι χρήστες/καταναλωτές δεν έχουν λάβει γνώση του περιεχομένου της συνδρομητικής υπηρεσίας.

Και συνεπώς δεν έχουν επιλέξει συνειδητά την εγγραφή τους σε αυτές μέσω θετικής ενέργειας, μη έχοντας τη σωστή εικόνα και την επαρκή πληροφόρηση.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα χρεωστικά μηνύματα από πενταψήφιο αριθμό και την εξαπάτησή τους να τους οδηγήσει να λάβουν απόφαση συναλλαγής την οποία, διαφορετικά, δεν θα ελάμβαναν.

Μέτρα προστασίας

Υπενθυμίζεται ότι η έξαρση αυτών των κρουσμάτων έχει κινητοποιήσει τις αρχές, οι οποίες έχουν αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις για την προστασία των καταναλωτών.

Ειδικότερα, με τα μέτρα που έχει λάβει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), πλέον, ο χρήστης που επιθυμεί να εγγραφεί σε μια Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ), με ή χωρίς συνδρομή θα πρέπει να κάνει τα εξής:

• Αφού καταχωρήσει τον τηλεφωνικό αριθμό του σε συγκεκριμένο διαδικτυακό τόπο, πρέπει να λάβει άμεσα από την εταιρεία που παρέχει την ΥΠΠ μήνυμα SMS, μέσω του οποίου να ενημερώνεται για το όνομα και το κόστος της υπηρεσίας, τη γραμμή βοήθειας, καθώς και την επωνυμία της εταιρείας.

• Στη συνέχεια, πρέπει να αποστείλει τη συγκατάθεσή του, μέσω ατελούς μηνύματος SMS, εντός 5 λεπτών από τη χρονική στιγμή αποστολής του αρχικού μηνύματος.

Σε περίπτωση που το μήνυμα συγκατάθεσης δεν αποσταλεί εντός του χρονικού ορίου των 5 λεπτών, η εγγραφή ακυρώνεται.

• Μέχρι την αποστολή του παραπάνω μηνύματος, δεν χρεώνεται για την ΥΠΠ.

Συμβουλές προστασίας

Ταυτόχρονα, η ΕΕΤΤ συστήνει στους καταναλωτές τα εξής:

• Πριν την καταχώρηση του τηλεφωνικού αριθμού τους σε διαδικτυακούς τόπους για να εγγραφούν σε ΥΠΠ, να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους και το κόστος.

Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών/έντυπων ΜΜΕ.

• Να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και να ελέγχουν εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από ένα SMS κ.λπ.

• Να ενημερωθούν από τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας που είναι συνδρομητές για τη δυνατότητα φραγής χρεώσιμων εισερχόμενων μηνυμάτων SMS από σύντομους πενταψήφιους κωδικούς.

Επίσης, μπορούν να ενεργοποιήσουν τη φραγή μέσω των εφαρμογών που διαθέτουν οι πάροχοι.

• Να επικοινωνήσουν άμεσα με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είναι συνδρομητές, σε περίπτωση που είτε διαπιστώσουν αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου ή αδικαιολόγητη μείωση του υπολοίπου στο καρτοκινητό, είτε λάβουν μηνύματα SMS από πενταψήφιους κωδικούς, που αναφέρονται σε εγγραφή σε ΥΠΠ, χωρίς δική τους ενέργεια/συγκατάθεση.