Αποζημίωση που μπορεί να φτάσει έως και τα 1.220 ευρώ μπορούν να αξιώσουν οι ταξιδιώτες, των οποίων οι αποσκευές υποστούν ζημιές κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού.
Το ισχύον πλαίσιο για τις περιπτώσεις φθοράς ή απώλειας αποσκευών κατά τις πτήσεις περιγράφει σε ενημερωτικό της σημείωμα η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.
Πρόκειται για ένα χρήσιμο οδηγό, ενόψει της αυξημένης κινητικότητας των καταναλωτών λόγω καλοκαιριού.
Πότε ισχύει
Τα δικαιώματα των επιβατών ισχύουν, σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- Αν η πτήση εκτελείται από και προς χώρα κράτος μέλος της ΕΕ, από αερομεταφορέα οποιασδήποτε χώρας, εντός ή εκτός ΕΕ.
- Αν η πτήση εκτελείται από τρίτη χώρα, εκτός ΕΕ, προς χώρα της ΕΕ, από αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ.
- Αν η πτήση εκτελείται από χώρα της ΕΕ, προς τρίτη χώρα εκτός ΕΕ, από αερομεταφορέα χώρας εντός ή εκτός ΕΕ.
Με λίγα λόγια η αποζημίωση δεν ισχύει εάν η χώρα προέλευσης και ο προορισμός σας είναι εκτός ΕΕ ή εάν ταξιδεύετε προς χώρα της ΕΕ από τρίτη χώρα, με μη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία.
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις καλύπτεστε με τα προβλεπόμενα ποσά αποζημίωσης.
Πόσα δικαιούστε
Η αεροπορική εταιρεία με την οποία ταξιδεύετε, είναι υπεύθυνη για οποιαδήποτε φθορά ή απώλεια των αποσκευών που έχουν περάσει από σχετικό έλεγχο.
Αυτό ισχύει υπό τον όρο ότι το συμβάν που την προκάλεσε, σημειώθηκε επί του αεροσκάφους ή κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε περιόδου, κατά την οποία οι αποσκευές ήταν υπό την ευθύνη της.
Στις περιπτώσεις αυτές, δικαιούστε αποζημίωση, η οποία μπορεί να ανέρχεται έως το ποσό των 1.220 ευρώ.
Από την άλλη, αν η ζημία προκλήθηκε εξαιτίας ελαττώματος ή ποιότητας της αποσκευής σας, δε δικαιούστε αποζημίωση.
Στην περίπτωση χειραποσκευών, η αεροπορική εταιρεία είναι υπεύθυνη, εφόσον η ζημία προκληθεί από δική της υπαιτιότητα.
Οι προθεσμίες
Για να διεκδικήσετε αποζημίωση, θα πρέπει να υποβάλετε καταγγελία εντός μίας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου. Συγκεκριμένα:
• Σε περίπτωση φθοράς αποσκευών που έχουν παραδοθεί κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων, οφείλετε να υποβάλετε γραπτή καταγγελία στον αερομεταφορέα, εντός 7 ημερών και σε περίπτωση καθυστέρησης, εντός 21 ημερών, από την ημέρα που λάβατε τις αποσκευές σας.
• Αν δε βρίσκετε τη βαλίτσα σας κατά την άφιξη σας στο αεροδρόμιο προορισμού, τότε θα πρέπει να το αναφέρετε αμέσως στο Γραφείο Απολεσθέντων του αεροδρομίου.
Εκεί θα συμπληρώσετε Δήλωση Απώλειας Αποσκευής, ώστε να ειδοποιηθείτε σε περίπτωση ανεύρεσής της.
Αν η αποσκευή σας δεν βρεθεί σε διάστημα 21 ημερών, θεωρείται χαμένη και ενεργοποιούνται οι ποινές για την αεροπορική εταιρεία.