A- A+
Πώς επιλέγουν πιστωτική κάρτα οι Έλληνες: Δίκτυο και εμπιστοσύνη τα βασικά κριτήρια
Το μέγεθος του δικτύου, αλλά και η εμπιστοσύνη που έχουν για μία τράπεζα, αποτελούν τους δύο καθοριστικούς παράγοντες για την επιλογή πιστωτικής κάρτας από τους Ελληνες.

Οπως προκύπτει από την 9η έρευνα MasterCard Barometer, το μεγάλο δίκτυο, είναι ο κυριότερος παράγοντας επιλογής της κύριας τράπεζας από τους Έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 26% και ακολουθείται από την εμπιστοσύνη που νιώθουν προς αυτές σε ποσοστό 27% αντίστοιχα.

Ακολουθούν παράγοντες όπως η μισθοδοσία και η παρουσία τους, όσες βρίσκονται κοντά στην μόνιμη κατοικία τους.

Πώς επιλέγουν κάρτα οι νέοι

Παρά το γεγονός πως δεν παρατηρήθηκαν αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών, η έρευνα αποκάλυψε πως οι ηλικιακές ομάδες διαμορφώνουν διαφορετικά κριτήρια επιλογής τραπεζικού οργανισμού.

Έτσι, ενώ οι μικρότερες ηλικίες (18-24) διαλέγουν την ίδια τράπεζα με τους γονείς τους (35%) - πιθανότατα για λόγους ασφάλειας ή από έλλειψη εξοικείωσης σε σχέση με την οικονομική διαχείριση - η αμέσως επόμενη ηλικιακή κατηγορία (25-34) προτιμά τράπεζες με καλές υπηρεσίες e-banking (10%).

Τα άτομα, τέλος, που ανήκουν στην πιο ώριμη και με περισσότερες ίσως υποχρεώσεις ηλικιακή ομάδα (35-44 ) δείχνουν μια ροπή προς τις τράπεζες εκείνες που δεν απέχουν πολύ από το σπίτι τους (17%).

Ενδιαφέροντα στοιχεία επίσης, αποτελούν οι διαφορετικές προτεραιότητες που έχουν οι κάτοικοι ανά περιοχή. Στη Θεσσαλονίκη, πρωταρχικής σημασίας φαίνονται να είναι η απόσταση του εκάστοτε καταστήματος από την οικία των πελατών (24%), καθώς και το πόσο κοντά είναι στο χώρο εργασίας τους (19%).

Στην ευρύτερη περιφέρεια, μεγαλύτερη αξία αποδίδεται στο μέγεθος του δικτύου της τράπεζας (32%) αλλά και στο πόσο εύκολη είναι η διαδικασία της μισθοδοσίας (21%).

Κριτήρια επιλογής κύριας κάρτας συναλλαγών

Η επιλογή της κύριας κάρτας συναλλαγών, είτε αυτή είναι πιστωτική, είτε χρεωστική ή προπληρωμένη, μοιάζει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κύρια τράπεζα που έχουν επιλέξει οι καταναλωτές καθώς και με τη σχέση συνεργασίας που έχουν αναπτύξει μαζί της.

Παρατηρείται έτσι ένα σημαντικό ποσοστό συμμετεχόντων οι οποίοι όχι μόνο διαλέγουν την κάρτα συναλλαγών τους βάσει του συγκεκριμένου κριτηρίου (32%) αλλά θεωρούν ότι αποτελεί και τον πλέον καθοριστικό παράγοντα (29%).

Συνεπώς φαίνεται ότι όπως η επιλογή τράπεζας έτσι και η επιλογή κάρτας είναι θέμα εμπιστοσύνης αφού οι καταναλωτές αποκτούν τις κάρτες που προτείνουν και εκδίδουν οι τράπεζες που γνωρίζουν και εμπιστεύονται.

Δεύτερο πιο σημαντικό κριτήριο επιλογής κάρτας εμφανίζεται να είναι το εύρος του δικτύου/ σημεία αποδοχής με ποσοστό 20%, ενώ ακολουθούν τα χαρακτηριστικά αλλά και οι χρεώσεις των σχετικών προϊόντων με ποσοστό 13%.

Διαφορά ανδρών - γυναικών

Μοναδικό σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στα δύο φύλλα αποτελεί το γεγονός πως οι άντρες σε σύγκριση με τις γυναίκες δίνουν λίγο μεγαλύτερη βαρύτητα στα διαθέσιμα προγράμματα εκπτώσεων που προσφέρονται μέσω της εκάστοτε κάρτας (11%).

Εν συνεχεία και διαχωρίζοντας τις ηλικιακές ομάδες, οι μεγαλύτερης ηλικίας ερωτηθέντες (55 -70) παρουσιάζονται ακόμη πιο ένθερμοι υποστηρικτές της κύρια τράπεζας ως βασικού κριτηρίου επιλογής κάρτας σε ποσοστό 38%, ενώ τα άτομα ηλικίας 25-34 ενδιαφέρονται περισσότερο για τα διαθέσιμα σημεία αποδοχής (23%).

Ενδιαφέρον επίσης είναι το σχετικό εύρημα που αφορά στους νεαρούς ενήλικες συμμετέχοντες (18-24) οι οποίοι δηλώνουν πως δεν έχουν συγκεκριμένα κριτήρια (40%) ως προς την επιλογή της κάρτας συναλλαγών τους, γεγονός που πιθανόν συνδέεται με περιορισμένη γνώση του θέματος ή έλλειψη ενδιαφέροντος για αντίστοιχα προϊόντα.

Διαφορετική βαρύτητα φαίνεται επίσης να έχουν τα προεπιλεγμένα κριτήρια για κατοίκους διαφορετικών περιοχών.

Έτσι, ενώ για τους κατοίκους της Αθήνας η κύρια τράπεζα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή της κάρτας (38%), στην περιφέρεια οι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για το μέγεθος του δικτύου και τον αριθμό των διαθέσιμων υποκαταστημάτων (28%).

Τα προγράμματα επιβράβευσης

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές δεν φαίνεται να επηρεάζονται τόσο από τις επιπλέον πρόσφορες/προνόμια, με ένα σημαντικό ποσοστό της τάξεως του 53% να μην έχει ξεχωρίσει κάποια συγκεκριμένα προνόμια ή προσφορές που θα μπορούσαν πιθανότατα να επηρεάσουν την επιλογή της κάρτας τους.

Ωστόσο, οι εκπτώσεις σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης φαίνεται να κερδίζουν έδαφος ιδιαίτερα στις ηλικίες 25-34 ενώ οι εκπτώσεις σε σημεία πώλησης βενζίνης προτιμώνται περισσότερο από το ανδρικό κοινό.

Τέλος οι εκπτώσεις σε super-markets αποκτούν ιδιαίτερη σημασία για τους κατοίκους της ευρύτερης Ελληνικής επικράτειας. (15% σε σχέση με 11% του συνόλου).