A- A+
Πώς 1.180 καταθέτες έχασαν 5.000 ευρώ κατά μέσο όρο το 2020 από το "χακαρισμένο" e-banking τους

Μεγάλη αύξηση σημείωσε πέρυσι, ο αριθμός των περιστατικών απάτης και η λεία των δραστών στις μεταφορές χρημάτων μέσω των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής των τραπεζών.

Ειδικότερα, το 2020, την πρώτη χρονιά της πανδημίας, κατά τη διάρκεια της οποίας 400.000 πρωτάρηδες έγιναν χρήστες του e-banking, σημειώθηκε αύξηση κατά 298% στα περιστατικά απάτης και 313% στην αξία των χρημάτων που εκλάπησαν.

Τι χάθηκε σε ένα χρόνο

Σύμφωνα με την καταγραφή στοιχείων που έκανε η Τράπεζα της Ελλάδος, κατά την περυσινή χρονιά,
είχαμε 1.179 περιστατικά απάτης, συνολικής αξίας 6,2 εκατ. ευρώ.

Τα αντίστοιχα νούμερα ήταν 296 περιστατικά απάτης συνολικής αξίας 1,5 εκατ. ευρώ το 2019.  

Δηλαδή καθένας από τους 1.179 καταθέτες έχασε πέρυσι κατά μέσο όρο περισσότερα από 5.000 ευρώ.

Ενώ αν βγάλουμε το μέσο όρο της λείας των απατών, προκύπτει ότι κάθε ημέρα χάνονταν καταθέσεις αξίας 16.986 ευρώ!

Πώς στήθηκαν οι απάτες

Κατά την Τράπεζα της Ελλάδος, οι e-ληστείες έγιναν με την υποκλοπή των απαραίτητων κωδικών από τους χρήστες των υπηρεσιών e-banking ή με τη χειραγώγηση των τελευταίων για την αποστολή χρημάτων στο λογαριασμό των δραστών.

Η ουσία πάντως είναι ότι είναι αδύνατη η παράνομη μεταφορά χρηματικών ποσών από το λογαριασμό e-banking ενός πελάτη ή τη χρέωση της κάρτας του, αν ο ίδιος δεν παράσχει τη σχετική πρόσβαση στους επιτήδειους.

Κι αυτό, διότι για να εκτελεστεί μία συναλλαγή απαιτούνται τα εξής:

  • Στοιχεία εισόδου στο e-banking
  • Κωδικοί μίας χρήσης στο κινητό ή ειδοποιήσεις στο mobile banking

Για παράδειγμα να γίνει μία online αγορά με χρήση κάρτας, θα πρέπει το θύμα να την αποδεχθεί στο app του ή να ενημερώσει τον επιτήδειο για τον κωδικό μίας χρήσης που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή μέσω SMS στο κινητό του.

Η κλοπή καταθέσεων

Για την κλοπή καταθέσεων, δηλαδή τη μεταφορά χρηματικών ποσών στους λογαριασμούς των δραστών, θα πρέπει οι τελευταίοι να γνωρίζουν τους κωδικούς e-banking.

Επιπλέον, θα πρέπει τα θύματα να αποδεχθούν τη συναλλαγή που θέλουν να εκτελέσουν οι επιτήδειοι είτε μέσω μέσω του mobile app τους ή με την ενημέρωσή τους για τον κωδικό μίας χρήσης που έλαβαν.

Υπάρχουν διάφοροι μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για να αποσπάσουν τα παραπάνω από τους αναποψίαστους πελάτες.

Αν λοιπόν δεν δίνετε σε κανένα τα παραπάνω στοιχεία, δεν κινδυνεύετε καθόλου.

Να ξέρετε ότι η τράπεζάς σας δεν θα σας ζητήσει ποτέ και για κανένα λόγο προσωπικά στοιχεία, όπως κωδικοί e-banking ή κωδικούς μίας χρήσης.