Σημαντική αύξηση σημείωσε στο πρώτο μισό του 2024 η λεία των απατεώνων που προχώρησαν σε αναλήψεις από λογαριασμούς ανυποψίαστων καταθετών μέσω ΑΤΜ.
Ο λόγος γίνεται για περιπτώσεις, όπου οι δράστες είχαν στα χέρια τους κάρτα που είχε χαθεί ή κλαπεί και τη χρησιμοποίησαν σε ΑΤΜ για ανάληψη μετρητών.
Από τη στιγμή που κατέφεραν να χρεώσουν το λογαριασμό, σημαίνει ότι είχαν στην κατοχή τους και τον 4ψήφιο PIN της κάρτας, χωρίς τον οποίο είναι αδύνατη η οποιαδήποτε πραγματοποίηση συναλλαγής σε ΑΤΜ.
Τα επίσημα στοιχεία
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Τράπεζα της Ελλάδος, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 καταγράφηκαν τα ακόλουθα περιστατικά απάτης με κάρτες:
- Αναλήψεις σε ΑΤΜ
Πραγματοποιήθηκαν 2.661 συναλλαγές με χαμένες ή κλεμμένες κάρτες σε τερματικά ATM με τις παράτυπες αναλήψεις να φτάνουν τα 1,4 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή ανά περιστατικό η απώλεια καταθέσεων έφτασε τα 526 ευρώ περίπου.
Ο αριθμός των περιστατικών σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο ήταν αυξημένος κατά 11%, ενώ η αξία τους ήταν μεγαλύτερη κατά 25%.
- Συναλλαγές σε POS
Σε αυτό το είδος απάτης καταγράφηκε μείωση τόσο στον αριθμό των περιστατικών, όσο και στη λεία των δραστών, σε σύγκριση με το β΄ εξάμηνο του 2023.
Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν 22.000 περιστατικά, αριθμός μειωμένος κατά 48% σε εξαμηνιαία βάση, με τις απατηλές συναλλαγές να διαμορφώνεται σε 1,1 εκατ. ευρώ, επίπεδα χαμηλότερα κατά 38%.
- Αγορές εξ αποστάσεως
Αποτελούν τη βασικότερη απειλή για τους πελάτες των τραπεζών, καθώς αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό της απάτης που καταγράφεται.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο μισό του 2024 έγιναν 172.000 χρεώσεις σε συναλλαγές μέσω διαδικτύου με χρήση υποκλαπέντων στοιχείων καρτών, που στοίχησαν στους πραγματικούς τους κατόχους 8,4 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή, η μέση συναλλαγή με κλεμμένα στοιχεία κάρτας ανήλθε σε 49 ευρώ περίπου.
Στην προκειμένη περίπτωση, οι επιτήδειοι με διάφορες μεθόδους κατάφεραν να υποκλέψουν τα στοιχεία των καρτών από τα θύματα και να τα χρησιμοποιήσουν για απατηλές συναλλαγές στο διαδίκτυο.
Όπως και τα προηγούμενα εξάμηνα, οι περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης αφορούν ως επί το πλείστον συναλλαγές αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού με κάρτες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα.
Το γεγονός αυτό αποδίδεται στην εκτενέστερη χρήση του διεθνούς τεχνικού προτύπου ασφαλών συναλλαγών 3D Secure από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών στην Ελλάδα, σε σύγκριση με το εξωτερικό.
Ποιος πλήρωσε τη νύφη
Σημειώνεται ότι σε όλες τις περιπτώσεις απάτης που καταγγέλλονται, διερευνάται εάν ο κάτοχος της κάρτας επέδειξε αμέλεια ή εάν δεν φταίει καθόλου, ώστε να επιμεριστούν οι οικονομικές ζημιές που προκλήθηκαν.
Κατά την Τράπεζα της Ελλάδος, η χασούρα έφτασε συνολικά στο α΄ εξάμηνο του 2024 στα 10,4 εκατ. ευρώ ποσό οριακά μειωμένο κατά 1% σε σχέση με το β΄ εξάμηνο του 2023 και κατά 9% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Σε ό,τι αφορά τον επιμερισμό της, διαπιστώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος της επιβαρύνει τους κατόχους - χρήστες των καρτών, οι οποίοι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 επωμίστηκαν το 54% της συνολικής ζημίας.
Οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών επωμίστηκαν το 38% της συνολικής ζημίας, ενώ οι εκδότες των καρτών, δηλαδή οι τράπεζες, επιβαρύνθηκαν σε ποσοστό 8%.
Άρα στις περισσότερες περιπτώσεις διαπιστώθηκε βαριά αμέλεια του κατόχου της κάρτας.