A- A+
Ιρλανδικό μοντέλο αναχρηματοδότησης δανείων: Πριν το Πάσχα η απόφαση για δαπάνες διαβίωσης
Πριν το Πάσχα θα οριστικοποηθεί το ελάχιστο όριο αξιοπρεπούς διαβίωσης που θα αποφασίσει η Επιτροπή Ιδιωτικού Χρέους, η οποία έχει συσταθεί για το σχεδιασμό του νέου μοντέλου ρύθμισης δανείων.

Μιλώντας σε ημερίδα της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθανάσιος Σκορδάς σημείωσε ότι παράλληλα με τις ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης, ετοιμάζεται και ο κώδικας δεοντολογίας από την Τράπεζα της Ελλάδος που θα αφορά στις καλές πρακτικές για τις σχέσεις τραπεζών και δανειοληπτών.

Υπενθυμίζεται ότι από το 2015 θα λειτουργεί στην Ελλάδα το ιρλανδικό μοντέλο ρύθμισης χρεών, σύμφωνα με το οποίο οι τράπεζες θα εισπράττουν από τους δανειολήπτες το επιπλέον των ελάχιστων δαπανών διαβίωσης εισόδημά τους.

Η μείωση των δόσεων

Στόχος είναι να δημιουργηθούν τυποποιημένα εργαλεία για τη ρύθμιση των δανείων που έχουν δοθεί σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ώστε με γρήγορο και δίκαιο τρόπο να επιλύονται οι διαφορές μεταξύ τραπεζών και των πελατών τους.

Στο πλαίσιο αυτό, με βάση συγκεκριμένους κανόνες θα υπολογίζεται το ύψος των δαπανών αξιοπρεπούς διαβίωσης, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του κάθε νοικοκυριού.

Το ποσό αυτό δε θα μπορεί να «πειραχτεί» από την τράπεζα, στην οποία ο δανειολήπτης θα καταβάλλει ότι του περισσεύει από τα εισοδήματά του.

Ο συνεργάσιμος δανειολήπτης

Στην πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου τον περασμένο μήνα, συζητήθηκε το πρόγραμμα δράσης του κατά τη διάρκεια του 2014, προκειμένου από 1-1-2015 να εφαρμοστεί ένα μόνιμο πλαίσιο διευθέτησης των σχέσεων τραπεζών και δανειοληπτών, κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Όπως είναι γνωστό αυτό προβλέπει ότι για να προστατεύεται η περιουσία του δανειολήπτη που δεν μπορεί να πληρώσει θα πρέπει να καλύπτει το κριτήριο «συνεργασιμότητας».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε, «συνεργάσιμος δανειολήπτης» είναι αυτός που:

α) είναι διαθέσιμος σε επικοινωνία με τον δανειστή, παρέχει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας προς το δανειστή (αριθμούς σταθερού και κινητού τηλεφώνου, ηλεκτρονική διεύθυνση, αριθμό τηλεμοιοτυπίας, διεύθυνση κατοικίας και εργασίας) και προβαίνει σε ορισμό, συγγενικού ή φιλικού προσώπου, ως αντικλήτου επικοινωνίας για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης,

β) απαντά σε ανακοινώσεις και επιστολές του δανειστή με κάθε πρόσφορο μέσο, εντός μίας εβδομάδας,

γ) προβαίνει σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς το δανειστή, αναφορικά με την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός 15 ημερών από την ημέρα μεταβολής τους,

δ) προβαίνει εκουσίως, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς το δανειστή, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μελλοντική οικονομική του κατάσταση, εντός 15 ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του (π.χ. πλήρωση προϋποθέσεων λήψης επιδόματος, εμφάνιση νέων περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κυριότητά του [κληρονομιά κ.λπ.], ανακοινώσεις απόλυσης, καταγγελίες μισθώσεων κ.λπ.),

ε) σε εξαιρετικές περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (λ.χ. αποδεδειγμένη σοβαρή ασθένεια ή φυσικής καταστροφής), η οποία αποδεδειγμένα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην οικονομική του κατάσταση, γνωστοποιεί αμελλητί την κατάστασή του αυτή στο δανειστή. Σε αυτή ντην περίπτωση του χορηγείται τρίμηνη περίοδος χάριτος.