A- A+
Οι συμβουλές των τραπεζών για τη νέα τηλεφωνική απάτη που κλέβει καταθέσεις

Αναλυτικές οδηγίες για τους πελάτες τους, προκειμένου να προφυλαχθούν από τη νέα τηλεφωνική απάτη που στοχεύει τις καταθέσεις τους, δημοσιοποίησαν οι τράπεζες.

Ο λόγος γίνεται για την απάτη με την κωδική ονομασία «Caller ID Spoofing», που αφορά την αλλαγή ταυτότητας του αριθμού κλήσης και την υποκλοπή του πραγματικού αριθμού των τραπεζών.

Δηλαδή οι δράστες πετυχαίνουν στην αναγνώριση κλήσης του κινητού σας τηλεφώνου να εμφανίζεται ο αριθμός του τηλεφωνικού κέντρου της τράπεζάς σας, ώστε να νομίζει το θύμα ότι μιλά με εκτπρόσωπό της.

Με τη συγκεκριμένη μέθοδο οικογένεια στο Βόλο την πάτησε και έχασε το σύνολο των χρημάτων που είχε σε λογαριασμούς της στη Eurobank.

ADVERTISEMENT

Πώς στήνεται το κόλπο

Ο συγκεκριμένος τύπος απάτης λειτουργεί ως εξής:

Το θύμα δέχεται τηλεφώνημα που ενώ φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζά του στην πραγματικότητα προέρχεται από κακόβουλους τρίτους.

Εκμεταλλευόμενοι υφιστάμενες τεχνολογικές δυνατότητες και χωρίς να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας, καλούν υποδυόμενοι τραπεζικά στελέχη προσπαθώντας να υποκλέψουν ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία.

Αυτά μπορεί να είναι το username και το password για είσοδο στο e-banking, αριθμοί καρτών, PIN, OTPs και άλλα.

Στόχος τους είναι να αποσπάσουν χρήματα από τους λογαριασμούς των θυμάτων τους.

Κατά κανόνα επικαλούνται την ανάγκη χρήσης αυτών των στοιχείων για να προστατευθεί δήθεν ο πελάτης από κακόβουλες ενέργειες.

Τα τηλεφωνήματα αυτά, για να γίνουν ακόμη πιο πιστευτά, συνήθως πραγματοποιούνται αμέσως μετά από μία αποτυχημένη τηλεφωνική προσπάθεια εξαπάτησης του ίδιου πελάτη.

Στο δεύτερο τηλεφώνημα, οι κακόβουλοι τρίτοι ισχυρίζονται ότι καλούν από την τράπεζα που εντόπισε την προηγούμενη προσπάθεια εξαπάτησης, προκειμένου να προστατεύσουν τον πελάτη.

ADVERTISEMENT

Πώς να τους καταλάβετε

Σύμφωνα με τις τράπεζες, επτά είνται τα σημεία που πρέπει να προσέχετε για να αντιληφθείτε μία απατηλή κλήση:

- Ο καλών δεν σας αφήνει χρόνο να σκεφτείτε, να ζητήσετε περισσότερες πληροφορίες ή να συζητήσετε με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς σας καθώς «δεν υπάρχει χρόνος». Προσπαθεί, επικαλούμενος τον ίδιο λόγο, να σας αποτρέψει να επικοινωνήσετε εσείς ο ίδιος με την Τράπεζά σας.

- Ζητούν τα στοιχεία της κάρτας σας, ολόκληρο το PIN  ή τα συνθηματικά ηλεκτρονικής τραπεζικής σας (user name & password).

- Κατά την διάρκεια της κλήσης δέχεστε SMS από την Τράπεζά σας και ο συνομιλητής σας ισχυρίζεται ότι είναι για να ακυρώσετε την απατηλή συναλλαγή. Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται κανένα κωδικός μίας χρήσης για να ακυρώσει η Τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος σας.

- Σας ζητούν να μεταφέρετε τα χρήματα σας σε άλλο «ασφαλή» λογαριασμό ή να κάνετε μία «εικονική»/ «δοκιμαστική» συναλλαγή.

- Σας ζητούν να πάτε σε ATM για να κάνετε ανάληψη ή μεταφορά σε λογαριασμό που θα σας υποδείξουν.

- Σας λένε ότι είστε θύμα απάτης και θα στείλουν κάποιο courier στο σπίτι σας για να τους δώσετε την κάρτα σας και το PIN σας ή χρήματα που σας έπεισαν να αναλάβετε από ΑΤΜ για να τα προστατεύσουν.

- Σας καλούν στο σταθερό τηλέφωνο και ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού σας ή σας προτρέπουν να το απενεργοποιήσετε.

ADVERTISEMENT

Οι συμβουλές

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών στην ανακοίνωσή της συστήνει στο συναλλακτικό κοινό να είναι πολύ προσεκτικό όταν δέχεται τέτοιου είδους τηλεφωνήματα.

Οι συμβουλές που δίνει είναι οι εξής:

- Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τηλεφωνήματα που φαίνεται να προέρχονται από την Τράπεζά σας αλλά ο συνομιλητής σάς ζητά ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία.  

- Να θυμάστε πάντοτε ότι κατά την διάρκεια μίας γνήσιας επικοινωνίας από την Τράπεζά σας, ακόμη και αν δεν την περιμένετε ή όντως αφορά επαλήθευση συναλλαγών, δεν θα σας ζητηθεί ποτέ να αποκαλύψετε ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία όπως αυτά που περιγράφονται παραπάνω.

- Αν δεχθείτε μία παρόμοια κλήση ή κατά τη διάρκεια μίας κλήσης νιώσετε ότι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν, τερματίστε αμέσως την κλήση και καλέστε εσείς στον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της Τράπεζάς σας.

- Να μην πληκτρολογείτε ποτέ «κωδικούς» που σας υποδεικνύουν κατά την διάρκεια τέτοιων κλήσεων.

- Να διαβάζετε πολύ προσεκτικά ολόκληρα τα μηνύματα που σας στέλνει η Τράπεζά σας με SMS OTP ή Viber OTP και να μην περιορίζεστε στην αναζήτηση και άμεση πληκτρολόγηση του εξαψήφιου κωδικού μίας χρήσης.