Αρκετά κρούσματα της νέας τηλεφωνικής απάτης που έχει οδηγήσει σε απώλειες καταθέσεων από ανυποψίαστα θύματα, έχουν καταγραφεί τελευταία.
Πρόκειται για την τελευταία λέξη της ...μόδας στις εξ αποστάσεως απάτες, μέσω των οποίων οι δράστες αποκτούν πρόσβαση στο e-banking σας με άμεσο κίνδυνο να κάνουν φτερά τα χρήματά σας.
Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες σημειώθηκε ένα νέο περιστατικό με οικογένεια στο Βόλο που είδε τους καταθετικούς της λογαριασμούς να αδειάζουν έπειτα από τηλεφωνική συνομιλία με τους απατεώνες.
Διαβάστε επίσης: Τα ασφαλιστικά προγράμματα που σας αποζημιώνουν εάν πέσετε θύμα ηλεκτρονικής απάτης
Ποιο είναι το κόλπο
Αναλυτικότερα, η νέα μορφή τηλεφωνικής απάτης λειτουργεί ως εξής:
- Λαμβάνετε κλήση στο σταθερό ή το κινητό σας τηλέφωνο από αριθμό που είναι ο ίδιος με του τηλεφωνικού κέντρου της τράπεζάς σας
- Η κλήση ωστόσο δεν προέρχεται από την τράπεζα, αλλά από δράστες που έχουν καταφέρει να αντιγράψουν με κάποιο τρόπο τον τηλεφωνικό της αριθμό, ο οποίος και εμφανίζεται στην αναγνώριση κλήσεων της συσκευής σας.
- Ο υποτιθέμενος εκπρόσωπος της τράπεζας σας ενημερώνει για ένα δήθεν περιστατικό που σχετίζεται με κάποιο από τα προϊόντα σας ή σας λέει ότι πρέπει να προβρείτε σε ενέργειες για να ασφαλίσετε τους λογαριασμούς σας
- Μέσα από την ίδια συνομιλία οι δράστες προσπαθούν να οδηγήσουν το θύμα να τους αποκαλύψει προσωπικά τους στοιχεία, με στόχο σε πρώτη φάση να εισέλθουν στο e-banking του
- Μόλις το καταφέρουν αυτό, εισέρχονται στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής και επιχειρούν να εκτελέσουν συναλλαγές, κατά βάση μεταφορές σε δικούς τους λογαριασμούς
- Επειδή για να πραγματοποιηθεί η χρέωση χρειάζεται η επιβεβαίωσή της από το χρήστη, είτε από το mobile app ή με χρήση κωδικού μίας χρήσης, οι απατεώνες συνεχίζουν τη συνομιλία μέχρι να τα καταφέρουν
Πώς να τους καταλάβετε
Οι τράπεζες παραθέτουν 7 σημεία, τα οποία χρειάζονται προσοχή και μπορούν εύκολα να σας βοηθήσουν να καταλάβετε πως πρόκειται για τη νέα τηλεφωνική απάτη.
Πρόκειται για τα εξής:
- Αίσθηση κατ΄ επείγοντος
Ο καλών δεν σας αφήνει χρόνο να σκεφτείτε, να ζητήσετε περισσότερες πληροφορίες ή να συζητήσετε με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς σας καθώς «δεν υπάρχει χρόνος».
Προσπαθεί, επικαλούμενος τον ίδιο λόγο, να σας αποτρέψει να επικοινωνήσετε εσείς ο ίδιος με την τράπεζά σας.
- Ζητούν στοιχεία
Οι επιτήδειοι σε κάθε κάθε περίπτωση θα σας ζητήσουν στοιχεία της κάρτας σας, ολόκληρο το PIN ή τα συνθηματικά ηλεκτρονικής τραπεζικής σας (user name & password).
- Αποστολή SMS
Εάν έχουν εισέλθει στο e-banking σας, τότε κατά την διάρκεια της κλήσης δέχεστε SMS από την τράπεζα και ο συνομιλητής σας ισχυρίζεται ότι είναι για να ακυρώσετε την απατηλή συναλλαγή.
Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται κανένα κωδικός μίας χρήσης για να ακυρώσει η τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος σας.
- Μεταφορά χρημάτων
Μπορεί να σας ζητούν να μεταφέρετε τα χρήματα σας σε άλλο «ασφαλή» λογαριασμό ή να κάνετε μία «εικονική»/ «δοκιμαστική» συναλλαγή.
- Μετάβαση σε ΑΤΜ
Σας ζητούν να πάτε σε ATM για να κάνετε ανάληψη ή μεταφορά σε λογαριασμό που θα σας υποδείξουν.
- Προειδοποιήσεις
Σας λένε ότι είστε θύμα απάτης και θα στείλουν κάποιο courier στο σπίτι σας για να τους δώσετε την κάρτα σας και το PIN σας ή χρήματα που σας έπεισαν να αναλάβετε από ΑΤΜ για να τα προστατεύσουν.
- Πληροφορίες για τη συσκευή
Σας καλούν στο σταθερό τηλέφωνο και ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού σας ή σας προτρέπουν να το απενεργοποιήσετε.
Η περίπτωση του Βόλου
Όπως προαναφέρθηκε, στο Βόλο πρόσφατα μία οικογένεια έχασε όλες τις καταθέσεις της, μέσω της νέας μορφής τηλεφωικής απάτης.
η κλήση που δέχθηκε το θύμα ήταν από τον τηλεφωνικό αριθμό 2109555000. Πρόκειται για το τηλεφωνικό κέντρο της Eurobank.
Ωστόσο, η κλήση δεν προερχόταν από την τράπεζα. Οι απατεώνες είχαν βρει τρόπο να φαίνεται στην αναγνώριση κλήσης ο αριθμός της Eurobank.
Το θύμα λοιπόν θεωρώντας πως μιλά με εκπροσώπους της τράπεζας, ενημερώθηκε πως πρέπει να ασφαλίσει τους λογαριασμούς του, διότι κινδύνευαν από εν εξελίξει διαδικτυακές επιθέσεις.
Συγκεκριμένα, του ζήτησαν να αλλάξει τους κωδικούς εισόδου στο e-banking. Για να γίνει αυτό του είπαν πως πρέπει να τους πει τον αριθμό μίας κάρτας του και δύο από τα τέσσερα ψηφία από το PIN της.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, ήταν οι επιτήδειοι που έκαναν αλλαγή των κωδικών. Μόλις δημιούργησαν νέους, εισήλθαν στο e-banking του θύματος.
Στη συνέχεια έδωσαν εντολή για μεταφορά χρημάτων σε δικό τους λογαριασμό, οδηγώντας το θύμα στην επιβεβαίωση των συναλλαγών.
Έτσι, τα χρήματα του πελάτη έκαναν φτερά.