A- A+
Διόδια: Ενεργοποιήθηκε η χρέωση με το χλμ στην Ολυμπία Οδό - Πώς λειτουργεί

Ενεργοποιήθηκε το «Υβριδικό Σύστημα Χιλιομετρικής Χρέωσης» (Hybrid ETC) στην Ολυμπία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο που συνδέει την Κόρινθο με την Πάτρα.

Πρόκειται για το νέο σύστημα χρέωσης με βάση τη διανυθείσα απόσταση, το οποίο θα επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις εθνικές οδούς.

Η Ολυμπία Οδός προχώρησε για τις ανάγκες του έργου στην ενίσχυση του υπάρχοντος «ζωνικού» συστήματος με την εγκατάσταση «Ηλεκτρονικών Πυλών» (gantries) σε επιλεγμένες εξόδους του αυτοκινητόδρομου.

Με τον τρόπο αυτό οι συνδρομητές O-pass να χρεώνονται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που διανύουν.

Πώς λειτουργεί το σύστημα

Η ιδέα του στηρίζεται στη λογική της χρεω-πίστωσης: Το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον μετωπικό σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.

Στην περίπτωση όμως που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.

Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου.

Παράδειγμα

Για παράδειγμα, αν ένα όχημα περάσει από τα διόδια της Ελευσίνας, χρεώνεται στο λογαριασμό του το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ελευσίνα- Κινέτα (2,10 ευρώ).

Όταν βγαίνει από την έξοδο της Ν. Περάμου, το σύστημα το αναγνωρίζει και πιστώνει στο λογαριασμό το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ν. Πέραμος – Κινέτα (1,40 ευρώ).

Έτσι, ο λογαριασμός χρεώνεται μόνο το ποσό της διαδρομής που πραγματοποίησε το όχημα (0,70 ευρώ).

Πού βρίσκονται οι e-πύλες

Για τη λειτουργία του συστήματος εγκαταστάθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός (αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC) σε 13 ανισόπεδους κόμβους της Ολυμπίας Οδού:

Ανισόπεδος Κόμβος Νέας Περάμου, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου και Ημικόμβος Μεγάρων.

Το υβριδικό σύστημα απευθύνεται στους κατόχους πομποδέκτη της Ολυμπίας Οδού και λειτουργεί αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη.

Οι οδηγοί που επιλέγουν να πληρώνουν με μετρητά ή κάρτα, αναγκαστικά συνεχίζουν να χρεώνονται με το υφιστάμενο «ζωνικό σύστημα».

Το υβριδικό σύστημα συνδυάζει εξάλλου κλειστό σύστημα χρέωσης με μπάρες (διατηρώντας το προηγούμενο σύστημα), με σύστημα ανοιχτής κυκλοφορίας Free-flow για να δίνει επιστροφές.