Καταλυτική είναι η επίδραση της πανδημίας στις συναλλακτικές συνήθειες των Ελλήνων που έχουν πλέον γίνει λάτρεις των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η Mastercard, το 2020 έφερε στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν η ξεκάθαρη μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού από τα μετρητά προς τις συναλλαγές με κάρτες, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία μείωση στις αναλήψεις μετρητών από τα ATM.
Από την άλλη, όπου χρησιμοποιείται κάρτα για την πληρωμή σε φυσικά καταστήματα, το 92% επί του συνολικού αριθμού των συναλλαγών γίνεται ανέπαφα χωρίς τη χρήση PIN.
Στην αύξηση αυτή συνηγόρησε σημαντικά η μεταβολή του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές χωρίς τη χρήση PIN, που αυξήθηκε από τα 25 στα 50 ευρώ.
Άνοδος στις αγορές μέσω e-shop
Εξάλλου, οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας οδήγησαν σε σαφή μεταστροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με 30% αύξηση στον τζίρο των συναλλαγών σε σχέση με το 2019.
Επίσης, το 2020 χαρακτηρίστηκε επίσης από τη δυναμική είσοδο των ψηφιακών συναλλαγών, με τη Mastercard να παρέχει ήδη στους κατόχους καρτών της τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη νέα εποχή των πληρωμών, μέσα από λύσεις όπως το Apple Pay και το Google Pay, αλλά και μέσα από τα ψηφιακά πορτοφόλια των τραπεζών.
Παρουσιάζοντας κάποια βασικά μεγέθη της ελληνικής αγοράς πληρωμών με κάρτες, το στέλεχος της Mastercard Άσπα Παλημέρη επεσήμανε τη σημαντική αύξηση, της τάξεως του 16,6% σε σχέση με το 2019, του τζίρου με κάρτες έκδοσης ελληνικών τραπεζών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Πρόκειται όπως είπε για μία αύξηση που, εύλογα, οφείλεται αποκλειστικά στις πληρωμές σε εγχώριους εμπόρους, μιας και ο όγκος των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες εκτός συνόρων μειώθηκε σημαντικά (-12,5% στην περίπτωση των συναλλαγών στην Ευρώπη και -35,3% στην περίπτωση των συναλλαγών εκτός αυτής).
Οι τάσεις του 2021
Σε ό,τι αφορά στο 2021, η κα. Παλημέρη σημείωσε ότι βασική προτεραιότητα για τη Mastercard θα αποτελέσει ο τομέας των ψηφιακών συναλλαγών και η εκπαίδευση των καταναλωτών στη χρήση αυτών, καθώς το περιθώριο διείσδυσής τους στην αγορά της Ελλάδας είναι μεγάλο.
Παράλληλα, η μεγάλη ανάπτυξη του τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, θέτει ως βασική προτεραιότητα την άμεση αλλά και αποτελεσματική εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2 ως προς την ισχυρή ταυτοποίηση πελάτη (Strong Customer Authentication).
Η Mastercard βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, τις τράπεζες, τα ιδρύματα πληρωμών και τους εμπόρους, ώστε να επιτευχθεί αναβάθμιση της ασφάλειας αλλά και της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή.
Τέλος, με δεδομένο το πλήγμα που έφερε η πανδημία στις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, το 2021 η Mastercard θα υλοποιήσει μία πρωτοβουλία ουσιαστικής στήριξής τους, δίνοντάς τους πρόσβαση σε σειρά εργαλείων και λύσεων που θα βοηθήσουν στην αύξηση της ανθεκτικότητας τους και της καλύτερης προσαρμογής τους στη νέα πραγματικότητα.