A- A+
Ανατροπές στο κόστος των ασφαλίσεων υγείας - Ποια συμβόλαια αφορά - Καταγγελίες ΕΚΠΟΙΖΩ

Αλλαγές στον τρόπο προσδιορισμού των αυξήσεων που επιβάλλονται στα ασφάλιστρα των προγραμμάτων ζωής φέρνει νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Με αυτό προσδιορίζεται μεταξύ άλλων ο τρόπος αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων από τις εταιρείες και τίθενται συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια για τις αυξήσεις.

Τα επίμαχα άρθρα του νομοσχεδίου είναι τα εξής:

* Στις νέες συμβάσεις θα αρκεί να αναφέρονται μόνο τα αντικειμενικά και επαληθεύσιμα κριτήρια αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων (πχ. δείκτης υγείας και ηλικία ασφαλισμένου), χωρίς να εξειδικεύεται σε τι ποσοστό το κάθε κριτήριο συμμετέχει στην αναπροσαρμογή

* Εάν η αναπροσαρμογή βρίσκεται εκτός των ορίων και των παραγόντων και δεικτών που προβλέπονται στα συμβόλαια, οι ασφαλιστικές εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν και να παρέχουν διευκρινίσεις για την απόκλιση, 60 ημέρες πριν την κάθε αναπροσαρμογή.

* Σε περίπτωση που οι όροι είναι αδιαφανείς και δεν προβλέπουν κριτήρια, τότε εφαρμόζονται εκ του νόμου οι παράγοντες και τα κριτήρια που προβλέπονται στο συμβόλαιο

Καταγγελίες από ΕΚΠΟΙΖΩ

Με ανακοίνωσή της η ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνει ότι με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση επιχειρεί να ικανοποιήσει τις παράνομες απαιτήσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων εις βάρος χιλιάδων ασφαλισμένων καταναλωτών.

Συγκεκριμένα, σημειώνει ότι με την προτεινόμενη τροποποίηση της νομοθεσίας οι ασφαλιστικές μπορούν ανεμπόδιστα να προβαίνουν σε αυθαίρετες αυξήσεις.

Κι αυτό σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, είναι κόντρα στην απόφαση 1030/2001 του Αρείου Πάγου που ορίζει πως η αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου πρέπει να γίνεται με βάση κριτήρια που προβλέπονται στη σύμβαση, είναι εύλογα, αντικειμενικά και προβλέψιμα για τον καταναλωτή, ώστε να μπορεί να ελέγχει την εγκυρότητα της αύξησης του ασφαλίστρου.

Ακολούθως, τα δικαστήρια, στα οποία προσέφυγαν καταναλωτικές ενώσεις και ασφαλισμένοι, έχουν κρίνει, σε όλες τις αποφάσεις που έχουν εκδοθεί, καταχρηστικούς τους όρους που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις, δικαιώνουν τους καταναλωτές, μειώνουν το ασφάλιστρο, επιστρέφουν αδικαιολόγητα εισπραχθέντα ασφάλιστρα, συμπληρώνουν τις συμβάσεις με αντικειμενικούς δείκτες που θα πρέπει να ακολουθούν οι εταιρείες στην αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου (π.χ. δείκτης υγείας της Στατιστικής αρχής).

Μάλιστα, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει επιβάλει πρόστιμα για τις εν λόγω ασφαλίσεις, όλες δε οι αποφάσεις των διοικητικών δικαστηρίων έπειτα από προσφυγές των ασφαλιστικών επιχειρήσεων (και εφετειακές) διαπιστώνουν την αδιαφάνεια και καταχρηστικότητα των όρων και τη νομιμότητα της επιβολής
προστίμου.

ADVERTISEMENT

Η απάντηση της κυβέρνησης

Απαντώντας στις παραπάνω καταγγελίες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης τόνισε ότι «δεν παραχωρούμε στις ασφαλιστικές εταιρείες το μονομερές δικαίωμα της αναπροσαρμογής».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «η διάταξη αναφέρεται μόνο σε εκείνα τα συμβόλαια που ήδη έχουν το μονομερές δικαίωμα αναπροσαρμογής. Άρα, δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα δώρο, ούτε σκανδαλώδες ούτε μη σκανδαλώδες, σε κάποιον εφόσον ήδη το έχει».

Ο κ. Γεωργιάδης υποστηρίζει ότι τα συμβόλαια για τα οποία προβλέπεται συγκεκριμένη αναπροσαρμογή με ποσοστό ετήσιο ή κλειδωμένο ασφαλιστήριο, δεν επιλαμβάνονται της παρούσης διάταξης.