A- A+
1.200 ευρώ λιγότερα το χρόνο ξοδεύουν τα νοικοκυριά στα σούπερ μάρκετ σε σχέση με το 2009
Εκμεταλλευόμενοι τις συνεχείς προσφορές των σούπερ μάρκετ, αλλά και περιορίζοντας λόγω κρίσης τις αγορές τους, τα νοικοκυριά ξοδεύουν σήμερα 19% λιγότερα έναντι του 2009.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 5.578 ευρώ, ενώ το 2016 δαπανούσε 4.367 ευρώ, δηλαδή 1.211 ευρώ λιγότερα ανά έτος.

Η μείωση στη δαπάνη που καταγράφεται στα είδη παντοπωλείου οφείλεται πέρα από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος του καταναλωτικού κοινού, στις αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες.

Η πραγματική δαπάνη

Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ η ετήσια δαπάνη ανά νοικοκυριό για είδη παντοπωλείου μειώθηκε κατά 21,7% από 5.578 ευρώ σε 4.367 ευρώ, ο αναλογούν ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 13,9% από 561 ευρώ σε 638 ευρώ.

Ως εκ τούτου η πραγματική μείωση στη δαπάνη των νοικοκυριών (προ ΦΠΑ) είναι της τάξης του 25,7%. Επίσης συγκεκριμένα είδη έχουν επηρεαστεί από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα αλκοολούχα ποτά για οποία καταγράφεται αύξηση της δαπάνης σε αξία κατά 5,1%, αλλά μείωση στα λίτρα που αγοράστηκαν κατά 3%.

Προσφορές και εκπτώσεις

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ένα μεγάλο ποσοστό της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται αντιστοιχεί στην αξιοποίηση από τον καταναλωτή προσφορών και εκπτώσεων.

Οι εννέα στους δέκα καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και οι επτά στους δέκα τουλάχιστον 5% της αξίας των αγορών τους.

Η μεσοσταθμική εξοικονόμηση που καταγράφεται στις ετήσιες έρευνες του ΙΕΛΚΑ κυμαίνεται από 9,5% έως 11,7%, η οποία δεν αποκλίνει από τις μετρήσεις που έχει πραγματοποιήσει το ΙΕΛΚΑ για την πραγματική εξοικονόμηση του καταναλωτή από τις αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων.

Πώς το πετυχαίνουν

Ένα άλλο σημαντικό ποσοστό της μείωσης αντιστοιχεί σε μεταβολή καταναλωτικών συνηθειών με την υιοθέτηση έξυπνων αγορών από τους καταναλωτές.

Για παράδειγμα, φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων, διαφορετικές συσκευασίες, μείωση της σπατάλης, σύγκριση τιμών, αξιοποίηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κλπ. Κύριος στόχος αυτών των έξυπνων συνηθειών είναι η ικανοποίηση των ίδιων αναγκών με λιγότερα χρήματα,

Σε σχέση με τις φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει αυτή την τάση αποτελούν συγκεκριμένα είδη για τα οποία η μείωση στην ποσότητα των αγορών (σε κιλά, λίτρα) που καταγράφεται είναι είτε σημαντικά μικρότερη από την μείωση στην αξία των αγορών (σε ευρώ), είτε η ποσότητα αγορών ενίοτε παρουσιάζει αύξηση.

Η επιβράβευση μέσω καρτών

Επιπλέον, μέσω των προγραμμάτων επιβράβευσης καρτών, οι καταναλωτές μπορούν να κερδίσουν επιπλέον ποσά.

Κάνοντας τις αγορές τους με τις κάρτες, κερδίζουν ευρώ ή πόντους, που μπορούν στη συνέχεια να εξαργυρώσουν σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Όλες οι τράπεζες συνεργάζονται με μεγάλα πολυκαταστήματα, δίνοντας τη δυνατότητα ελάφρυνσης του οικογενειακού προϋπολογισμού.