A- A+
Τα 3 σενάρια για τον ΦΠΑ και οι επιπτώσεις τους σε τιμές, έσοδα και οικονομία
Τις επιπτώσεις από την εισαγωγή ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ, υπό τρία διαφορετικά σενάρια, καταγράφει μελέτη της ΕΣΕΕ. Πώς επηρεάζονται πολίτες και επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι δανειστές πιέζουν την κυβέρνηση για την καθιέρωση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ ακόμη και πάνω το 20%, με εξαίρεση τρόφιμα και φάρμακα, που θα παραμείνουν σε ένα χαμηλό συντελεστή.

Η ΕΣΕΕ απέστειλε στην πολιτική ηγεσία της χώρας μελέτη με τις επιπτώσεις 7 σεναρίων στην καθημερινότητα χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών και στις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού.

Τα σενάρια

Στη μελέτη γίνεται ανάλυση της νέας κατάστασης που θα διαμορφωθεί κυρίως στους κλάδους του Εμπορίου, του Τουρισμού, της Εστίασης και των Μεταφορών από τη μετάταξη των συντελεστών ΦΠΑ, με βάση τα τρία επικρατέστερα σενάρια των τελευταίων ημερών.

Τα τρία κυριότερα σενάρια μετάταξης των συντελεστών ΦΠΑ είναι τα εξής:

1) Ενιαίος συντελεστής 16% με ένα υπερμειωμένο της τάξεως του 8%

2) Ενιαίος συντελεστής 18% με ένα πολύ χαμηλό στο 6,5%

3) Ενιαίος συντελεστής 20% και ένας χαμηλός στο 10%

Η μείωση των εσόδων

Με σημείο αναφοράς τον κλάδο του εμπορίου, μπορεί στατιστικά τα σενάρια να ισοδυναμούν με μείωση των φορολογικών εσόδων του κράτους, από την άλλη όμως η πτώση των τιμών αναμένεται να τονώσει την ιδιαίτερα χαμηλή καταναλωτική δαπάνη.

Η μείωση κρατικών εσόδων ύψους 7,1 δισ. ευρώ (1ο σενάριο), 2,2 δισ. ευρώ (2ο σενάριο) και 3,3 δισ. ευρώ (3ο σενάριο) λόγω μείωσης του ΦΠΑ, εκτιμάται πως θα επιστρέψουν με πολλαπλασιαστικό τρόπο στην αγορά, εξαιτίας του θετικού αντίκτυπου που θα έχει στους καταναλωτές η πτώση του κόστους προμήθειας προϊόντων.

Οι θετικές προσδοκίες που θα δημιουργηθούν θα συμβάλλουν στην αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ και της ροπής κατανάλωσης, προσδίδοντας ώθηση στην πραγματική οικονομία.

Πλήγμα στα νησιά

Παρόλα αυτά, αναφέρει η ΕΣΕΕ, η ενδεχόμενη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά θα αποτελέσει ένα βαρύ χτύπημα για τη νησιωτική Ελλάδα και την εθνική οικονομία εν γένει.

Πιο συγκεκριμένα, τονίζει ότι η μετάταξη των υφιστάμενων συντελεστών ΦΠΑ από 5%, 9% και 16% στα επίπεδα του ενιαίου συντελεστή 18% ως 20%, θα επιφέρει μία άνευ προηγουμένου αύξηση του επιπέδου των τιμών σε σειρά προϊόντων, καθιστώντας τη μόνιμη διαβίωση των νησιωτών στους τόπους καταγωγής τους ασύμφορη.

Πρέπει να γίνει κατανοητό πως ο μειωμένος ΦΠΑ δε θεσπίστηκε ούτε με βάση χαριστικά αλλά ούτε και επιλεκτικά κριτήρια, αλλά αντισταθμίζει τα έξοδα που καταβάλλονται για τη μεταφορά προϊόντων από και προς την ηπειρωτική χώρα, το κοινώς γνωστό ως «θαλάσσιο μεταφορικό ισοδύναμο».

Κατά γενική παραδοχή η οικονομική δομή των κοινωνιών αυτών, βρίσκεται σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας, εξαιτίας του υψηλού κόστους μεταφοράς, ενώ τα διάσπαρτα νησιά του Αιγαίου είναι απόλυτα εξαρτημένα από τις μεταφορές των προϊόντων σε αυτά.

Επιβάρυνση στον Τουρισμό

Όπως τονίζει η ΕΣΕΕ, ο εμπορικός κόσμος έχοντας βιώσει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο επαγγελματικό κλάδο τα τελευταία χρόνια τις δυσμενέστατες συνέπειες από τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των συντελεστών ΦΠΑ, εν καιρώ μάλιστα κρίσης και οικονομικής δυσπραγίας, τάσσεται αναφανδόν εναντίον οποιοδήποτε εισπρακτικού μέτρου έμμεσης φορολογίας, που πλήττει οριζοντίως και χωρίς καμία διάκριση το σύνολο των πολιτών.

Με βάση τα παραπάνω, τόσο η επικείμενη αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ όσο και η επιβολή πρόσθετων τελών διαμονής στον κλάδο του Τουρισμού (από 6,5% για τα καταλύματα στο 9%, στο 10% ή ακόμη και στο 18%) σε συνδυασμό με πιθανές ανατιμήσεις που θα προκύψουν στο χώρο της Εστίασης (υπαγωγή στον ενιαίο συντελεστή 18% ή στο 20%), θα οδηγήσουν στην απεμπόληση πληθώρας ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και στην ασύμμετρη επιβάρυνση του μέσου καταναλωτή.

Πιο αναλυτικά, η υιοθέτηση συντελεστή ΦΠΑ 9% στον κλάδο του Τουρισμού θα επιφέρει επιβάρυνση στον κλάδο και αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 88,6 εκ. ευρώ, ενώ η μετάταξη του εν λόγω φόρου στο 10% ισοδυναμεί με αύξηση των υφιστάμενων εσόδων κατά 124 εκ. ευρώ.

Τα αδύναμα στρώματα

Η δυσχερής θέση στην οποία θα επέλθουν τα ασθενέστερα οικονομικώς νοικοκυριά επιτείνεται, μεταξύ άλλων από την αναρρίχηση του συντελεστή ΦΠΑ για την πλειονότητα της κατηγορίας των τροφίμων από το 13% στο 18% ή ακόμα και 20%.

Ο δείκτης της συγκεκριμένης ομάδας προϊόντων (διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά) σε αντίθεση με τις έντονα αποπληθωριστικές πιέσεις που σημειώνονται στην ελληνική οικονομία τα δύο τελευταία έτη συνεχίζει την ανοδική του πορεία το τρέχον έτος, ελέω κυρίως της ανελαστικότητας που εμφανίζει η συγκεκριμένη δαπάνη.

Τα φορολογικά έσοδα του ΦΠΑ στον κλάδο του Εμπορίου θα αυξηθούν κατά 1,7 δις στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Οδικές μεταφορές

Η θέσπιση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ στα επίπεδα του 18% ή του 20% αναμένεται πως θα επηρεάσει και τις τιμές των οδικών και ακτοπλοϊκών μεταφορών.

Μπορεί βεβαίως το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων να συρρικνωθεί, η αύξηση όμως του ΦΠΑ από το 13% στο 18% ή στο 20% στα εισιτήρια είναι σχεδόν σίγουρο πως θα επιβαρύνει το επιβατικό κοινό (επιβάρυνση καταναλωτών κατά 140 εκ. ευρώ και 292 εκ. ευρώ αντίστοιχα.

Αυτό θα προκαλέσει μείωση της ζήτησης, εξανεμίζοντας με αυτόν τον τρόπο οποιαδήποτε επιπρόσθετα κρατικά φορολογικά έσοδα.