A- A+
Γιατί έπεσαν οι λιανικές πωλήσεις στο α΄ δίμηνο του 2014 - Άνοδος από το 2015
Θετική αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2015 και σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού υποχώρησης το 2014 αναμένει η Alpha Bank, σε ανάλυσή της για την πορεία των λιανικών πωλήσεων.

Σύμφωνα με τα αναθεωρημένα στοιχεία και την αλλαγή του έτους βάσης σε 2010=100, ο Γενικός Δείκτης Όγκου των πωλήσεων των καταστημάτων λιανικού εμπορίου υποχώρησε κατά -2,1% σε ετήσια βάση τον Φεβρoυάριο του 2014 από -3,7% τον Ιανουάριο του 2014 και -13,8% τον Φεβρουάριο του 2013.

Στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2014 η μείωση του εν λόγω δείκτη διαμορφώθηκε σε -2,9%, έναντι πτώσης κατά -15,0% το αντίστοιχο διάστημα 2013.

Πτώση στα πολυκαταστήματα

Σύμφωνα με την Alpha Bank, η εξέλιξη αυτή στο 1ο 2μηνο 2014 προσδιορίστηκε από την πολύ μεγάλη πτώση των πωλήσεων των πολυκαταστημάτων κατά -19,3%, μετά την πτώση τους κατά -6,6% τον Ιαν-Φεβρ 2013.

Επίσης, σημειώθηκε πτώση του όγκου των πωλήσεων Επίπλων-Ηλεκτρικών Ειδών – Οικιακού Εξοπλισμού κατά -4,0% (Ιαν-Φεβρ 2013: -17,2%) και των πωλήσεων φαρμακευτικών προϊόντων κατά -4,7% (Ιαν-Φεβρ 2013: -23,0%).

Σχετικά περιορισμένη ήταν η πτώση των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά -2,1%. Αντίθετα, σημειώνεται η αύξηση των πωλήσεων στα είδη βιβλίων-χαρτικών κατά 3,1% και στα καύσιμα & λιπαντικά κατά 3,7%.

Η αιτία της πτώσης

Οι οικονομολόγοι της Alpha Bank σημειώνουν ότι η αρνητική εξέλιξη των πωλήσεων προσδιορίστηκε, ενδεχομένως, από τις αυξημένες πωλήσεις στην περίοδο των εκπτώσεων του Νοεμβρίου του 2013, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος.

Εξάλλου, αναφέρουν ότι η σχετικά αρνητική εξέλιξη του Γενικού Δείκτη δεν αντικατοπτρίζει τη σταθερή βελτίωση του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο, ο οποίος ανήλθε στο 80,1 τον Απρίλιο από 79,5 τον Μάρτιο 82,4 τον Φεβρουάριο και 79,9 τον Ιανουάριο.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι στην Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα πολυκαταστήματα διαμορφωνόταν ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα στο 48,8 τον Απρίλιο του 2014 από 60,8 τον Μάρτιο του 2014, 66,7 τον Φεβρουάριο του 2014 και 53,7 τον Ιανουάριο του 2014 (Απρ.2013: 43,5).

Εξάλλου, η Alpha Bank εκτιμά ότι τα παραπάνω επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις για πτώση της ιδιωτικής κατανάλωσης και κατά το 2014, αλλά με πολύ χαμηλότερο ρυθμό (κατά -1,8%) από ότι το 2013 (-6,0%). Θετική αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης αναμένεται από το 2015.