A- A+
Ηλεκτρονικά και ...φθηνότερα τα εισιτήρια στα ΜΜΜ από το 2016 - Ο σχεδιασμός
Μείωση στη τιμή του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες για τις μικρές αποστάσεις θα φέρει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο και αναμένεται να μπει σε πλήρη εφαρμογή, με βάση τον τρέχοντα σχεδιασμό, το 2016.

Παράλληλα, μετά από δύο χρόνια θα μπει σε εφαρμογή και το ζωνικό σύστημα χρεώσεων στις αστικές συγκοινωνίες, δηλαδή θα υπάρχουν χρεώσεις στους επιβάτες ανάλογα με την απόσταση των διαδρομών.

Μικρές διαδρομές θα σημαίνει χαμηλή τιμή εισιτηρίου, μακρινές διαδρομές ακριβότερη τιμή εισιτηρίου.

Δύο τύποι κομίστρων

Αναλυτικά θα λειτουργούν δύο τύποι κομίστρου υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»:

- το «Πολλαπλό», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored Value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων και

- την «Κάρτα», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα, προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας. Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου.

Πώς θα λειτουργεί

Η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη εντός του οχήματος στην περίπτωση των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ).

Στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου (υποχρεωτική και κατά την έξοδο).

Στην περίπτωση ελέγχου κομίστρου, ο επιβάτης θα επιδεικνύει την έξυπνη κάρτα που έχει επικυρώσει κατά την είσοδό του στο όχημα ή στο σταθμό. Ο έλεγχος θα γίνεται με τη χρήση ειδικής φορητής συσκευής ελέγχου έξυπνων καρτών.

Τα δύο αυτά μέσα δεν διαφέρουν ως προς τα προϊόντα κομίστρου που θα μπορούν να υλοποιήσουν και θα είναι κατά κανόνα επαναχρησιμοποιήσιμα δια της επαναφόρτισής τους, η οποία και θα γίνεται σε διάφορα σημεία πώλησης. Επομένως και με τα δύο μπορούν να υλοποιηθούν προϊόντα χρονικής διάρκειας (π.χ. εβδομαδιαίο ή μηνιαίο), αριθμού μετακινήσεων (π.χ. εισιτήριο 10 μετακινήσεων) ή αποθήκευσης ενός χρηματικού ποσού (π.χ. 50 ευρώ, "pay as you go").

Τοποθέτηση μπαρών

Θα χρειαστεί τοποθέτηση μπαρών σε μετρό, ηλεκτρικό και προαστιακό (υπολογίζεται μεταξύ Ιανουαρίου - Αυγούστου 2016), αλλά και «τουρνικέ» σε 1750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ και 70 συρμούς του τραμ ενώ παρελθόν θα αποτελέσουν τα χάρτινα εισιτήρια.

Για τις μπάρες, ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Γ.Δημητριάδης είπε ότι θα τοποθετηθούν στους 64 σταθμούς του μετρό στις γραμμές 1, 2 και 3, δηλαδή στο κλασικό μετρό και στον προαστιακό.

Σε ότι αφορά το χάρτινο εισιτήριο αυτό θα αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές «έξυπνες κάρτες» δύο τύπων, η επικύρωση των οποίων θα γίνεται εξ αποστάσεως, χωρίς ο επιβάτης να χρειάζεται να εισάγει την κάρτα του στο επικυρωτικό μηχάνημα.

Ο ένας τύπος ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα υποκαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο άλλος τις δεσμίδες εισιτηρίων.