A- A+
Τα καλά και τα κακά του deal που πέτυχε η Ελλάδα για τις κοινοτικές επιδοτήσεις
Στα 18,3 δισ. ευρώ ανέρχεται το ανώτατο ποσό επιδοτήσεων που θα λάβει η Ελλάδα από το 2014 έως το 2020, βάση της συμφωνίας στο τελευταίο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Θετικά και αρνητικά του deal της Συνόδου Κορυφής.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, η χώρα μας θα λάβει σε πρώτη φάση πάνω από 14,5 δισ. ευρώ και επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ για την αγροτική ανάπτυξη, τα οποία υπολογίζονται πλέον σε χωριστό λογαριασμό.

Ωστόσο, η συμφωνία προβλέπει ότι ειδικά για τις χώρες που επλήγησαν από την ύφεση, θα υπάρξουν επιπρόσθετα κονδύλια, διότι οι υπολογισμοί στην παρούσα φάση έχουν γίνει με βάση τις οικονομικές επιδόσεις της περιόδου 2007 – 2009.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα θα λάβει από το 2017 και μετά, με δεδομένη τη μεγάλη ύφεση που έχει πλήξει την οικονομία της από το 2010 έως σήμερα, επιπλέον
2 δισ. ευρώ.

Τα «αγκάθια»

Η ίδια συμφωνία πάντως προβλέπει και αφαίρεση κονδυλίων στην περίπτωση που κάποια χώρα αποκλίνει από τους δημοσιονομικούς της στόχους.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται αφαίρεση από το πακέτο του νέου ΕΣΠΑ έως και του 1% του ΑΕΠ κάθε χώρας ετησίως, εάν υπάρχει αποτυχία εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

Δηλαδή για την περίπτωση της Ελλάδας μπορεί να χάνονται έως και 1,8 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, εάν υπάρξουν δημοσιονομικές αδυναμίες.

Αυστηροί όροι

Επιπλέον, τίθενται πιο αυστηροί όροι στην εκτέλεση των προγραμμάτων, ειδικά για τους πιο πλούσιες περιφέρειες, όπου θα δίνεται έμφαση στην περιβαλλοντική ωφέλεια των δράσεων και στην καινοτομία.

Ο σχεδιασμός των νέων προγραμμάτων πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά, ώστε να υπάρχει σωστή κατανομή των κονδυλίων, υπέρ των δράσεων που αφορούν την έρευνα και τις νέες τεχνολογίες.

Αυτό σημαίνει ότι μόνο ένα μέρος των χρημάτων θα μπορούν να δοθούν σε έργα που υλοποιούνται εύκολα, όπως για παράδειγμα τα οδικά. Ως εκ τούτου υπάρχει αυξημένος κίνδυνος απώλειας κονδυλίων σε περίπτωση κακού σχεδιασμού.

Οι διευκολύνσεις

Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα πέτυχε και διευκολύνσεις για την υλοποίηση του επόμενου ΕΣΠΑ (2014-2020) και την επιτάχυνση της απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων.

Συγκεκριμένα:

• Προβλέφθηκε για τις περιφέρειες της Αττικής και της Δυτ. Μακεδονίας σημαντικά αυξημένο ποσοστό συγχρηματοδότησης (80%), σε σχέση με την αρχική πρόταση της Επιτροπής (50% και 60% αντίστοιχα).

• Δόθηκε η δυνατότητα προσαύξησης όλων των ισχυόντων ποσοστών συγχρηματοδότησης κατά 10% στις χώρες που βρίσκονται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως η Ελλάδα.

• Για τις χώρες αυτές θα ισχύσει μεγαλύτερη προκαταβολή κατά την έναρξη των προγραμμάτων (1,5% τον πρώτο χρόνο, 1,5% το δεύτερο και 1% τον τρίτο αντί για 1%, 1% και 1% αντίστοιχα).

• Μετά την άρση των σχετικών περιορισμών, ο ΦΠΑ, στην περίπτωση που δεν ανακτάται, θα είναι επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση, για το σύνολο των παρεμβάσεων.

• Ο αρχικά προβλεφθείς κανόνας Ν+2 χαλάρωσε κατά ένα χρόνο, δίνοντας μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για την υλοποίηση των παρεμβάσεων.