A- A+
Τι πρέπει να κάνετε αν η τράπεζα δεν έστειλε τις e-αγορές σας για το αφορολόγητο στην ΑΑΔΕ
Δεν είναι λίγοι οι φορολογούμενοι που διαπίστωσαν στους ποροσυμπληρωμένους κωδικούς της δήλωσής τους ότι η τράπεζα δεν απέστειλε το σύνολο των συναλλαγών τους στην εφορία.

Ο λόγο γίνεται για τις δαπάνες που έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής από 1.1 έως 31.12 2017, κι οποίες χρησιμοποιούνται για το χτίσιμο του αφορολόγητου και την εξασφάλιση της προβλεπόμενης έκπτωσης επί του φόρου.

Ποια στοιχεία έχουν σταλεί

Οι τράπεζες απέστειλαν στην ΑΑΔΕ στοιχεία για τις ακόλουθες δαπάνες:

(α) Όλες τις συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες.

Εξαίρεση αποτελούν οι προπληρωμένες κάρτες στις οποίες πιστώνεται το Κοινωνικό Επίδομα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), για αγορά αγαθών και λήψη υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν προς επαγγελματικούς λογαριασμούς στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στις περιπτώσεις των πιστωτικών καρτών εάν η συναλλαγή έχει γίνει σε δόσεις, λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία εκκαθάρισης του ποσού της κάθε δόσης.

(β) Όλες τις συναλλαγές για αγορά αγαθών και λήψη υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, με χρέωση του τραπεζικού τους λογαριασμού και πίστωση του επαγγελματικού λογαριασμού επιχείρησης ή ελεύθερου επαγγελματία.

Προϋπόθεση ο συγκεκριμένος λογαριασμός να έχει δηλωθεί από την επιχείρηση ή τον ελεύθερο επαγγελματία στην ειδική εφαρμογή της ΑΑΔΕ.

Ποιες δεν περιλαμβάνονται

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που ενώ έχετε πραγματοποιήσει τις αγορές σας με ηλεκτρονικό τρόπο, αυτές δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία της ΑΑΔΕ.

Αυτό συμβαίνει στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Μη δηλωμένοι επαγγελματικοί λογαριασμοί

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες υποχρεούνται να δηλώσουν το σύνολο των επαγγελματικών λογαριασμών τους.

Η μείωση του φόρου επιτυγχάνεται με συναλλαγές που κάνετε ηλεκτρονικά σε επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν δηλώσει τον/τους επαγγελματικό/ους λογαριασμό/ους του.

Εάν κάποια επιχείρηση ή ελεύθερος επαγγελματίας δεν έχει κάνει τη σχετική δήλωση, οι αγορές σε αυτούς δεν θα περιλαμβάνονται στις πληροφορίες που αποστέλλουν οι τράπεζες στην ΑΑΔΕ.

  • Πληρωμές από τρίτους

Το ίδιο συμβαίνει εάν τρίτος πραγματοποιεί πληρωμές για δικές σας δαπάνες απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών.

Σε αυτή την περίπτωση η τράπεζα είναι αδύνατον να το εντοπίσει.

Τα στοιχεία που θα στείλει στην ΑΑΔΕ θα εμφανίζουν ως δικαιούχο της μείωσης του φόρου εισοδήματος το φυσικό πρόσωπο που συνδέεται με το ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής, δηλαδή το δικαιούχο και χρήστη του ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής.

Πώς διορθώνεται το πρόβλημα

Σε κάθε περίπτωση, ο φορολογούμενος μπορεί να επικαλεσθεί για σκοπούς μείωσης του φόρου του τις δαπάνες εφόσον αποδείξει την εξόφληση με ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία αυτά μπορούν να προσμετρηθούν για την μείωση του φόρου σας εφόσον τις δηλώσετε με δική σας πρωτοβουλία στα σχετικά πεδία της φορολογικής δήλωσης.

Πρόκειται για τα σχετικά πεδία 049 και 050 στη Δήλωση του Ε1, τα οποία θα είναι «ανοικτά» προκειμένου ο φορολογούμενος να μπορεί να δηλώσει επιπλέον δαπάνες.

Απευθυνθείτε στο λογιστή σας

Προτείνεται να απευθυνθείτε στο λογιστή σας για να επιβεβαιώσετε ότι η κίνηση που λείπει όντως έχει γίνει προς δικαιούχο πληρωμής που θα έπρεπε να έχει δηλώσει το σχετικό λογαριασμό στην εφαρμογή.

Στη συνέχεια μπορείτε να προβείτε σε αντίστοιχη διόρθωση του πεδίου που θα έχει διαμορφωθεί από τα στοιχεία των τραπεζών.

Σημειώνεται ότι οι τράπεζες δεν δικαιούνται να επεμβαίνουν στα στοιχεία και άρα δεν μπορούν να προβούν σε διορθωτικές ενέργειες.