A- A+
Πιο φθηνό το σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα από Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία
Φθηνότερη είναι η Ελλάδα στα είδη σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωζώνης και την Αγγλία, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Η μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) έδειξε ότι η Ελλάδα, σε ονομαστικές τιμές, είναι από 14% έως 39% πιο φθηνή σε ένα τυπικό καλάθι σε σχέση με Αγγλία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ισπανία.

Πιο ακριβή είναι η Γαλλία (+39% σε σχέση με την Ελλάδα), ενώ πιο κοντά στις χρεώσεις των ελληνικών σούπερ μάρκετ είναι εκείνα της Πορτογαλίας (+14%).

Το τυπικό καλάθι

Για την αξιολόγηση, το ΙΕΛΚΑ χρησιμοποίησε ένα τυπικό καλάθι αγορών που περιέλαβε 20 προϊόντα (π.χ. αλεύρι, αναψυκτικά κόλα, εμφιαλωμένο νερό, γάλα, απορρυπαντικό πιάτων, κρεμμύδια, σπορέλαιο κ.ά.).

Στην Ελλάδα, το συγκεκριμένο καλάθι κοστίζει 46,68 ευρώ, ενώ στην Πορτογαλία 54,59 ευρώ, στην Ισπανία 56,96 ευρώ κ.ο.κ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, όπως θα ανέμενε κάποιος, οι διαφορές των χρεώσεων είναι πολύ μεγαλύτερες, αν εξαιρεθεί η φορολογία, δηλαδή ο ΦΠΑ.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το ίδιο καλάθι κοστίζει στις εξεταζόμενες χώρες από 19% έως 52% περισσότερο απ’ ό,τι στην Ελλάδα.

Πίεση τιμών στην Ελλάδα

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ καταγράφεται άνοιγμα της ψαλίδας υπέρ των Ελλήνων καταναλωτών με τις άλλες χώρες, λόγω έντασης του ανταγωνισμού.

Σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση της έρευνας (Νοέμβριος 2016) καταγράφεται αύξηση της διαφοράς του ελληνικού καλαθιού με τις άλλες χώρες κατά περίπου 3%.

Η εξέλιξη αποδίδεται στην ένταση προσφορών και εκπτώσεων την τελευταία περίοδο στην Ελλάδα, αλλά και στην ένταση του ανταγωνισμού λόγω των πρόσφατων επιχειρηματικών εξελίξεων στην ελληνική αγορά.

Συγκριτικά με τη Γαλλία και την Αγγλία η ποσοστιαία διαφορά με την Ελλάδα φαίνεται πως μεγαλώνει εξαιτίας κυρίως του αποπληθωρισμού στην Ελλάδα και του πληθωρισμού σε αυτές τις χώρες, καθώς και λόγω των εξελίξεων της ισοτιμίας ευρώ-λίρας Αγγλίας που επηρεάζει τη σύγκριση με την Αγγλία.

Γενικό συμπέρασμα

Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) παρέχει στους Ελληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι κατά μέσον όρο σε πολύ χαμηλότερη τιμή, ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια.

Η τάση αυτή με μικρές διακυμάνσεις είναι διαχρονική την τελευταία 5ετία που πραγματοποιείται η συγκεκριμένη έρευνα από το ΙΕΛΚΑ.