A- A+
Visa: Τα μέτρα λιτότητας πλήττουν την κατανάλωση σε Ελλάδα και ευρω-περιφέρεια
Σημαντική επίπτωση στην κατανάλωση έχουν τα μέτρα λιτότητας στις περιφερειακές οικονομίες της Ευρωζώνης (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία), όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία έρευνας της Visa Europe.

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης που έδωσε στη δημοσιότητα η Visa, στις «περιφερειακές» χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας, παρατηρήθηκε μείωση της καταναλωτικής δαπάνης.

Όσον αφορά την Ελλάδα και ύστερα από μια χρονιά σημαντικής μείωσης, τα μέτρα λιτότητας συνέβαλαν στη συγκράτηση των επιπέδων δαπάνης.

Στο σύνολο της ΕΕ η καταναλωτική δαπάνη αυξήθηκε κατά 2,5% το δεύτερο τρίμηνο του 2011, δίνοντας περαιτέρω ώθηση στην αύξηση που είχε σημειωθεί το πρώτο τρίμηνο και ήταν επίσης 2,5%.

ΕΕ: Αύξηση για 7 συνεχή τρίμηνα

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 σημειώθηκε η υψηλότερη αύξηση καταναλωτικής δαπάνης σε διάστημα πέντε ετών, αλλά οι τελευταίες εξελίξεις σε επίπεδο ΕΕ ενδεχομένως συνεπάγονται λιγότερο θετικές προοπτικές για το υπόλοιπο του έτους.

Τα επίπεδα καταναλωτικής δαπάνης έχουν αυξηθεί για επτά συνεχή τρίμηνα, με την υψηλότερη αύξηση κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2011 να σημειώνεται από τους καταναλωτές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης: διψήφια ποσοστά αύξησης καταγράφηκαν στη Λετονία (12,6%) και την Εσθονία (10,2%).

Σημαντική αύξηση σημειώθηκε επίσης στη Δημοκρατία της Τσεχίας (8,9%), την Πολωνία (7%), τη Σλοβακία (6,6%) και τη Λιθουανία (6,5%). Ανάμεσα στις μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, η πιο μετριοπαθής αύξηση σημειώθηκε στη Γαλλία (2,6%) και τη Γερμανία (3,4%), ενώ στην Ισπανία σημειώθηκε αύξηση 4,3%, υψηλότερη απ’ ότι αναμενόταν.

Πώς συλλέγονται τα στοιχεία

Οπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης βασίζεται στην πραγματική δαπάνη και όχι σε εκτιμήσεις, ενώ τα δεδομένα προσαρμόζονται ώστε να αντανακλούν τα στοιχεία καρτών Visa, τις προτιμήσεις των καταναλωτών και τον πληθωρισμό.

Το Βαρόμετρο αποτελεί έναν αξιόπιστο οικονομικό δείκτη, καθώς παρέχει την πιο ακριβή και πλήρη εικόνα για την κατάσταση της καταναλωτικής δαπάνης στην ΕΕ.

Σε αντίθεση με άλλους δείκτες ή έρευνες που βασίζονται σε εκτιμήσεις για συγκεκριμένους τομείς, το Βαρόμετρο αντικατοπτρίζει την πραγματική καταναλωτική δαπάνη στην ΕΕ, βάσει της αυξανόμενης προτίμησης των καταναλωτών για πληρωμές με κάρτες, δεδομένου ότι στην Ευρώπη €1 στα €8 δαπανάται μέσω καρτών Visa.

Η δαπάνη με όλες τις κάρτες Visa στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνέχισε να αυξάνεται με διψήφιο ρυθμό της τάξης του 13,4% κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2011, με τη συνολική δαπάνη να ανέρχεται σε €254 δισ. κατά τη διάρκεια των τριών αυτών μηνών.

Ο Philip Symes, Chief Financial Officer της Visa Europe δήλωσε:

«Κατά το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο, παρατηρήσαμε σταθερή ανάπτυξη στις περισσότερες αγορές.

Δεδομένων των εξελίξεων κατά τις τελευταίες εβδομάδες, με την αναταραχή στις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές και τους Ευρωπαίους πολιτικούς να βρίσκονται σε συζητήσεις σχετικά με το δημόσιο χρέος, τα ευρήματα του δεύτερου τριμήνου φαίνεται σαν να βρίσκονται σε αντίθεση με όσα συμβαίνουν.

Είναι δύσκολο να εκτιμηθεί σε ποιο βαθμό τα πρόσφατα γεγονότα θα επηρεάσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στο μέλλον».